Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Hdd-hastighet

Hdd-hastighet

Finns det någon bra program för att hantera hastigheten på hårddiskarna?
Antal svar på detta inlägg: 10
till vilken nytta?
energyläget kan du använda för att sätta disk och skärm i viloläge
men att labba med hastigheten ger dig inga fördelar.
Jag vet inte men min externa överföringshastighet ligger bara på 18.5 MB/s, medan de övriga på 55 eller så. Why?
Annons
dålig disk, dålig kabel, du har kopplat den på samma kabel som en cd/dvd. det är en extern disk som står utanför datorn, du har taskig RPM på disken.
Det är personligt och din disk gillar dig inte.
Ja du ger ingen information så det är svårt att hjälpa dig med nånting, men jag har aldrig sett ett program för att styra hastigheten på hårddiskar över vad de är byggda för. hur tänkte du dig att läshuvudet ska klara av o läsa om du skruvar upp hastigheten på disken till tex 10000rpm på en 7200rpm disk, tror inte det slutar så bra mer än att typ all data blir korrupt.
Ok, vet någon ett bra program för att testa läshastigheten utan att köra ett helt bench-test eller så? Så jag kan experimentera lite med kablar och så.
Ett sätt kan vara att
att öka det som kallas ( contigous file allocation size )
vilket innebär att data som hör ihop placeras i större block på hårddisken.
man gör det med lite fiplande i registret
och sedan defragmentering, för att få ihop blocken.

men att göra det och vara novis :=)
i utbildnings syfte kan det väl vara ok
men det kan kosta en hårddisk mm.
loan

har du prövat att defragmentera HDD?
då körs programen snabbare

http://www.download.com/7tools-Partition-Imager/3640-2242_4-10307914
.html

gratis versionen är usel,
utan du måste tyvärr köpa hela versionen för att få bra resultat.
programet överför hela HDD till ett annat, som gör att det går
snabbare!


mvh
"hdparm" (*nix) är ett bra verktyg för att felsöka och att finjustera diskarna. Men jag tror inte det är detta du vill(/kan) göra.

Vad är det för interface på din externa hårddisk? Genrellt så kan du ta för givet att externa hårddiskar är långsammare. (så länge du inte köper dyrare saker)
priest,

freecom classic hd, inget hemmabygge och har läst i test att den ska vara bra och hålla 7200.
Den är säkert bra. Och skivorna i disken snurrar garanterat i 7200 RPM. Men bara för den sakens skull så betyder det inte att den har en viss överföringshastighet.

USB2 har en teoretisk maxhastighet på 480 Mbps, det är ungefär 57 MiB/s. Vad din hårddisk sen klarar av att överföra, det är en helt annan historia. Och uppenbarligen ligger den runt 20 Mb/s.

Externa hårddiskar är inte lika snabba som interna i den prisklassen. Så är det bara.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem