Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Telia

Telia

Vet inte riktigt vilken avdelning detta hör till.
Jag kallar det humor-datorrelaterat.

Detta är faktist sant - DET ÄR ETT SAMTAL MED TELIA
SUPPORT.

Detta samtal utspelade sig 2003-11-25: 16:34:18 enligt mina
loggar.Detta ärende var av privat natur och har inget med bolaget som hostar filen att göra.
Ja,loggen är AUTENTISK, nåt ord som är fel möjligen.
Ni 82 st som undrat varför det kostar pengar att ringa, testa ring 90200 från Vodafone så ser ni.
Ni 104 st som skrattade åt att jag inte har brandvägg, ät gräs, det sa jag för att slippa fler dumma frågor.
Varför skriva ner ett samtal ? kul grej till polarna, den flöt snabbt iväg och spreds väldigt fort.

Nerskriven logg på förekommet samtal idag med Telias
Bredbandssupport, på teknisk felanmälan.

Ringer dit och sitter o väntar i telefonkö. Efter ett tag svarar
en mogen kvinna, troligen i 40-årsåldern med glad röst.

Jag presenterar mig och säger " era dns-uppslag fungerar inte, finns det någon känd driftstörning i området ? "

Tanten drar en suck och säger: " Vad har du för operativsystem ? " Jag:
Mitt operativsystem fungerar perfekt, jag vill bara veta om ni har
driftstörningar på dns-uppslag i mitt område. Tanten: Men vad har du för operativsystem ? Jag: Windows 2003 Tanten: 2003 ? Jag: Ja ! Tanten:
Det finns inte !!! Jag: Jo, jag kör det just nu och det har funnits ett bra tag. Tanten: Nej, 2003 finns inte, har du windows xp eller 2000 ? Jag:
2003 Tanten: Men snälla du, 2003 finns det inget som heter. Jag: Jo, jag har windows 2003, men jag vill fortfarande veta om det är driftstörningar i mitt område ! Tanten: Öppna internetalternativ och gå till startsida, vad har du där ? Jag: (jag vet hur dom fungerar så jag svarar snällt)
Login1.telia.com Tanten: Bra, har du någon proxyserver ? Jag:
Nej Tanten: Har du någon brandvägg ? Jag: (även här vet jag att mina prylar funkar perfekt) Nej, jag har ingen brandvägg Tanten: Gå till nätverksanslutningar och klicka på egenskaper för tcp-ip, klicka sedan i automatik på erhåll dns. Jag: Det är inga problem med mina inställningar, jag vill fortfarande bara veta om det är driftstörning i området. Tanten: Du måste svara på mina frågor om jag skall kunna hjälpa dig !!! (säger hon mycket argt) Jag: Okej, jag har mottagning av ip och dns per auto, inga proxyservrar eller brandväggar, kör windows 2003 och mina nätverkskablar är nyss bytta. Tanten: Lyser lampan på ditt modem ? Jag: (här tog mitt tålamod slut), Nej Tanten: Kan du testa slå på ditt modem ! Jag: Jag har inget modem Tanten: Men då är det väl inte så konstigt det inte fungerar Jag: Har er ProLanetjänst och ansluter via fiber, kan du inte bara kolla om det är problem i området på dns-uppslag ? Tanten: Men om du inte har något modem så kan vi inte hjälpa dig, du får beställa ett modem av mig eller i någon av våra butiker. Jag: Kan jag få prata med den ansvarige supportchefen ? Tanten:
Har du kontrollerat dina nätverkskort att dom inte är trasiga ? Jag: Mina prylar är det inget fel på, jag kan surfa på raka ipadresser men ert dns-uppslag ger mig inte någon resolv. Tanten: Det kan vara så att nätverkskortet blivit
skadat, testa byta ut det. Jag: Vill gärna prata med någon på
supportavdelningen som har koll på driftstörningar Tanten: Ja, du verkar ju inte kunna något, så jag kopplar väl dig till en som kan förklara lite mer ingående. Jag: Jatack (gissa vem som ligger halvt över skrivbordet och gapskrattar) Ny Tant Presenterar sig som Malin och frågar vad som pågår. Jag: Jag har suttit och pratat med den okunnigaste personen någonsin
och försökt få reda på om det är driftstörningar i mitt område. Malin: Vad har du för kundnummer Jag: B0000xxxxxx Malin: Mellan den 24;e och 27;e utförs utbyggnad av stamnätet i ert områede och bandbredden kommer höjas, under
denna period kan störningar förekomma.

Ovanstående är helt sant och bevittnades av min sambo som också hon garvade när jag nästan skrek åt tanten i luren och försökte förklara för henne.

Nästan 13 minuter senare och 52:- fattigare i telefonkostnad så fick jag till slut fram att dom byter routrar i området och ger oss lite mer kräm i snöret.

Vad säger man, telia i ett nötskal ?
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

haha ja, vissa är skitdåliga på att svara på det man frågar och istället frågar masa andra onödiga frågor.
De placerar ut gamla kärringar bakom telefonen som igentligen inte borde ha något att göra med data. Telia borde sätta ut kunnig personal bakom telefonen. Det kanske blir dyrare för de men efterssom kunniga personer ger fortare svar så slipper alla telias kunder sitta i en timmes kö. Telia skulle få mer nöjda kunder!

tydligen vet ni inte själva hur supporten fungerar idag.
Att bara genom en telefonröst veta åldern på någon?
Tillåt mig le.

och en sökning på produkt hos Microsoft så hamnar man på
Windows Server 2003
Windows Small Business Server 2003

Skulle jag få ett sådant samtal till min support, skulle jag undra om personen verkligen hade en server. och varför ringer han då hit. om man är så duktig att han vet felet.

De flesta leverantörerna har också en sida som de uppdaterar med drifts störningar. man kan ju undra om Svanen kollade där först. Eller om han presenterade sig som kunnig dator tekniker
från företaget det och det. och bad om att få relevant upplysning.
om drifts status i orten den och den.

Jag tror nämligen att alla har en övertro på first level nivån på all support. Och det har alltså inget med ålder att göra.
Utan hur länge man har suttit och svarat på standarfrågorna.
och gett standard svaren. Och hur lätt de har att koppla samtalen vidare.
Det är alltså inte synonymt med Telia utan finns på många andra
företag som outsoursar helpdesken.
svanen

mycket vanligt förekommande problem angående supportrar öht.

hade problem med min förra dator och kom till supportrar som trodde dom visste allt.
jag är inget *datasnille* men förstår vissa grejer utan att kallas för korkad.

efter många om och men blev jag äntligen kopplad till en kunnig kille *halleluja!!!!!*
kärringar (ber om ursäkt för ordvalet) som tror dom kan allt
blir man trött på.
om dom inte kan det problem man har, borde dom ju erkänna detta och koppla vidare.
Annons
Det är faktiskt min son som har varit med om detta år 2003.
Han kan så mycket om detta - att jag tror till och med Göcke skulle förlora i en diskussion med Daniel - förlåt Göcke - men så är det.
Svanen, tycker ändå att hela diskussioen handlar om hur lite ni förstår hur en helpdesk fungerar. och er averssion mot att
det är en kvinna i andra änden som svarar.

och så spär andra på här i tråden med samma mynt.
Jag är inte imponerad ett dugg.

Ni fick ju svaret som orsakade ert problem.
det kanske hade kommit snabbare om man hade angripit frågeställningen från ett annat håll.

vad vet jag! men jag har det för troligt.
Svanen det är något föräldrar brykar tycka om sina barn att de äger på datorer även om de igentligen inte kan speciellt mycket.
jag täcker som göcke..

det är trams nu på forumet MEN SLUTA göra vitsar ochså
Hmm den där loggan har ja sett förrut...tror den låg på osthyvel.net...men d spelar roll...eftersom ditt barn e så duktig så varför fråga här då? Å håller me Rob om att många tror dom e duktiga...me reghack å scripts kanske bots oxå va vet ja....men ställs frågan direkt på kärnan ang, ett problem så brukar dom lösa det. Å nej ja sitter inte på support, men vi har helpdesk på jobbet å där kan tillåmed dom som inte äger en dator lösa sina problem genom å ringa helpdesk...dvs support
Göcke, du fattar ju ingenting.
man behöver inte nödvändigtvis ha en server för att bruka detta os.
Dessutom har inte Telia någon sida där de visar sina ev. driftstörningar.


RED
Telia
http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=/privat.do
kundsuppor
t
driftstörningar
bredband
Jag tycker att dom som anlitar personer till kundtjänst inom all form av data bör tänka om.
Hur fungerar egentligen denna typ av kundtjänst? Egen erfarenhet? KNAPPAST. :P
Dom sitter framför en dator, i takt med att kunden rabblar upp sina problem så sitter kundsupporten där och knappar in problemen, får sökresultat och går sedan efter dessa.
Om kundsupporten inte matchar några felträffar så är det automatikt kunden den som gjort fel, ty kundsupport aldrig KAN ha fel... :P

Detsamma gäller säkerhetsansvariga personer som arbetar efter samma sätt. När ett nytt virus/säkerhetsbrist kommer som dom ej känner till så springer dom ju runt och kacklar som yra höns på grund av sin inkompetens. :)
Det är dags att inse att några simpla betyg på ett A4-papper ej är någon större garanti för kompetens inom datavärlden.
Det bästa företag kan göra är att anställa hackers och andra personer som riktigt är insatta i vad dom gör. :)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem