Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Kopla ihop 2 datorer

Kopla ihop 2 datorer

Har en en 5år gammal dator. I samband med bredbandsuppkoppling ville jag installera ett nätverkskort, men datafirman sa att detta inte gick, då datorn var för gammal
Jag köpte då en ny som fungerar utmärkt med telia bredband
och Windows XP. Trodde att jag kunde köpa en router, så min son kunde använda den gamla, men då visade det sig att båda
datorerana måste ha nätverkskort.
Finns det något annat sätt att koppla upp, så vi kan uttnyttja bredbandsuppkoppling på båda datorerna? Finns det externa nätverkskort? Mycket tacksam för goda råd!
Björn
Antal svar på detta inlägg: 9
Det smidigaste vore ju ett internt nätverkskort.
Det finns även externa. Kravet är att du i så fall har en USB-port på din dator.
Ett externt nätverkskort kan du hitta på t.ex. http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309566&view=detailed eller på dom flesta andra datorbutiker. :)
din dator som är 5 år är inte för gammal för vanliga nätverkskort. bara öppna och stoppa i ett..
Björn vilken databutik då? dem verkar helt blåsta som ljög dig.
gör som rob säger.
Annons
Björn:

Ta med hela datorn till en datorbutik och be att få köpa ett nätverkskort, samt att de även installerar nätverkskortet i datorn och ser till att det fungerar med datorns programvara.
Denna tjänst kostar förmodligen inte mer än ett par hundralappar men kommer förmodligen bespara dig både tid och gråa hår.
Tack för era svar! Tog med min gamla dator till Data Nova i Gbg där jag köpte den december 1999. Och dom gav mig beskedet att det inte gick att montera i ljukort i den efter att ha öppnat den och hållit på en timma. Priset pr timma är 600:- kr + kostnaden för nätverkskortet Kanske dom föredrog att sälja en ny, då dom märkte att jag var rätt oerfaren? Känner mig en aning blåst!
Hälsningar
Björn
Tacksam för ytterligare svar, tänker att ställa dom mot väggen och behöver
alla argument jag kan få!
Björn, för det första räcker det med 2 min för att avgöra om en dator har plats (passande) för ev. nätverkskort/ljudkort av ett visst gränsnitt. Och det tog Data Nova 1 tim. För det andra, man kan även installera nätverkskort i en 10 år gammal dator (jag kan slå vad om det). Lämpligt nätv.kort (med ISA gränsnitt alt. äldre PCI gränsnitt (16 bitar) finns att köpa på blocket.se).

Det verkar som att du är från Göteborg. Gå då till Inet (på Ringön). Henrik är en mycket ärlig och duktig datakille. Han hjälper dig tillrätta med dina datorproblem.

Lycka till!
Björn, det var ett nätverkskort du skulle installera ?
inte ett ljukort (ljudkort) ?

Tycker du har fått dålig/dyr service av dem helt enkelt.

ett nätverks kort 10/100Mbps kostar inte mer än 150kr idag
och tiden för att sätta i det inte mer än 5min
konfigurering ca 5min ,
låt säga att man tar 150kr för arbetet
då blir det 300kr för allt.
alternativet till att montera ett internt
är som Fajjer nämner
ett USB nätverkskort ca300kr eller varför inte
ett trådlöst usb-nätverks modul 450kr
men då skulle du behöva investera i en trådlös router,
många av dem har både kabel och trådlös anslutning.
så du behöver bara investera trådlöst till en maskin om du vill
Hej Göcke. Skrev fel Allt handlar om nätverkskort

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem