Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Hårdvarubrandvägg

Hårdvarubrandvägg

Hej!

Nu har jag problem!

Eftersom mitt Antivirus och brandvägg gick ner sig på grund av shareware(bundleversion) 1 år..så gick jag och köpte en RIKTIG brandvägg..

Och så här står det om den:

Brandvägg/bredbandsdelare, med inbyggd 4-ports switch är speciellt lämpad för bredbandskoppling mot Internet. Den fungerar som en router och har adressöversättning vilket gör den till en mycket effektiv brandvägg mellan dina datorer och Internet. Brandväggen ansluts enkelt mellan din internetkoppling (t.ex. bredbandsuttag eller kabel/ADSL-modem) och dator. Enkelt kostnadseffektivt och säkert. Alla internetoperatörer, banker m.fl. rekommederar att man ansluter en brandvägg mellan sin dator och Internet för att försvåra för ovälkomna dataintrång. Inbyggd DHCP-server för max 253 användare, vilka samtidigt kan dela internetanslutningen. Möjlighet till DMZ, re-direct, virtuel server (portmapping) och VPN (PPTP & IP-Sec pass through). Webb-gränssnitt för enkel konfigurering. 10/100 Mbps-port för anslutning till bredbandsuttag, kabel- eller ADSL-modem samt 4 st 10/100 Mbps-portar för anslutning till dina datorer eller nätverk. Flash-bios för enkel uppgradering. Lev. med batterieliminator. Storlek 134x90x29 mm.

Nu undrar jag...Vad betyder addressöversättning, redirect, DMZ, virtual server, portmapping mm????

Jag vill helst endast ha svar av kunnigt folk som enkelt kan förklara vad detta betyder och om denna brandvägg är så bra som sägs!

Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Säkerhet är inte så lätt som alla tror tyvärr. Bara för att man sätter upp en brandvägg så är man inte säker, bara för att man har igång ett antivirusprogram så är man inte heller säker.

Säker är man när ens system är så hårt, att även om "fientlig kod" kommer in i systemet ska den inte kunna göra någon skada.

Man ska säkra sitt system innefrån, inte utifrån. Kör du Microsoft Windows, så ligger du redan där dåligt till, men man kan ändå göra ett och annat för att säkra upp det.

1. Kör ALDIRG ALDRIG ALDRIG ALDRIG som administratör på datorn. Användaren du använder skall vara en ickepriviligerad användare.

2. Tabort alla genvägar till Internet Explorer, och använd det ALDRIG mera.

3. Stäng av/avinstallera alla tjänster som du inte använder.

4. Använd en lokal brandvägg för att filtrera bort de tjänster som du vill ha kvar och tillåt dom enbart till specifika IP-adresser på ditt LAN.


Anledningen till att man aldrig skall använda Internet Explorer är för att det är faktiskt den sämsta browsern ute på marknaden, ur säkerhetsperspektiv. Programmet har rötter ända in i kärnan i systemet och detta göra det katastrofalt osäkert.

Ett exempel på Microsofts totala misslyckande med Internet Explorer kan du se här:
http://secunia.com/advisories/15546/

I klartex, vad är det rapporten säger. Om du går in på en websida som utnyttjar detta säkerhetshålet i Internet Explorer, så kan dom få in virus på din dator utan att du klickar eller kör någon som helst fil. Det är just detta som är ett utav de största säkerhetshoten i dag. Ingen brandvägg skyddar mot sånt här. Detta säkerhetshålet har varit känt sedan i maj utav Microsoft. Ändå har dom inte åtgärdat det. Påpekas bör även att ALLA browsers kan råka ut för sånt här, men man bör ändå aldrig köra Internet Explorer då Microsoft sköter säkerheten väldigt dåligt. Titta på Firefox (www.mozilla.org) eller Opera (www.opera.com). Men när/om du byter, UPPDATERA programmet regelbundet.

5. För att skydda sin data ifrån stöld/spionage, är det en mycket bra idé att köra samtliga program som kommunicerar med internet via "egna" konton på datorn.
Säg att du tex använder Firefox att surfa i. Först skapar du en ny användare, sedan ställer du in att när du startar firefox att den skall exekveras som användaren du precis skapade. Om nu en virus/mask/trojan slinker in via Firefox när du är ute och surfar, så kommer programmet inte att komma åt din data som du har i din huvudanvändare. (Så det inte blir några missförstånd, man behöver -inte- logga ut/logga in som den nya användaren. Man kan köra ett program som en annan användare i sin egna användare)

6. Ladda aldrig ner och kör program du inte vet vad det är. Och definitivt aldrig crackar, dessa innehåller väldigt ofta icke önskvärda program. Innan du skall testa ett nytt program, fråga alltid någon som är insatt.

7. Se alltid till att ditt Windows är uppdaterat. Andra Tisdagen i varje månad släpper Microsoft patchar.. INSTALLERA DOM. Håll ögonen öppna ifall de släpper kritiska patchar emellan de schemalagda uppdateringarna, om så är fallet, är det ännu viktigare att installera dom.

8. Testa Microsofts Antispyware-program. Dock är det en beta och ännu värre är att den tydligen inte skall fungera så bra när man kör den som vanlig användare (alltså inte administratör). Men ändå.

9. Om du nu inte vill betala för ett antivirusprogram, ladda då ner ett som är gratis.

Så, nu har du några punkter som du bör gå igenom och lära dig mer om.

Så för att svara på dina frågor. Brandväggen duger säker, som sagt så är det inte den som ska göra grovjobbet, det är din dator som måste vara säkrad i första hand.

DHCP=Dynamic Host Configuration Protocol. Den delar ut IP-adress, DNS-servrar och gateway till dina klienter så du inte behöver ställa in dessa manuellt på varje klient.

Adressöversättning=NAT=Network address translation. Kortfattat så använder man detta så att klienter kan använda "lokala IP-adresser" medans din router använder en "publik adress".

Redirect, virtual server, portmappning osv=Öppnar upp portar så du kan komma åt tjänster inne på ditt nätverk utifrån. (Inget du antagligen kommer att behöva använda)

DMZ=Demilitarized zone. Antagligen inte något du kommer att behöva använda. Man använder DMZ för att skydda "säkra zoner" ifrån datorerna som ligger i DMZ:at, tex om man kör en webserver i sin miljö, så kan man lägga den i ett DMZ ifall någon hackar sig in på den, så ska dom inte kunna gå vidare till de andra datorerna.

VPN=Virtual Private Network. Återigen, antagligen inget du behöver. Man bygger upp virtuella nätverk, används tex ofta på företag, så de anställda kan gå in i företagsmiljön via VPN.

4 st 10/100 Mbps-portar= Du kan koppla in 4 stycken datorer in i din brandvägg. Har du fler datorer får du kompletera med ytterligare switchar. 10/100 avser hastigheten i megabit/s. 10 och 100 är standard för "vanligt" hemmabruk i dag.


Säger det en gång till.. En brandvägg gör dig inte säker, inte ett antivirusprogram heller. Ett säkert system rakt igenom ger dig säkerhet, inget annat.
Bubben Du får göra vad du vill.
vad priest svarar tyvär vet inte vad han yrar om. han är bara en Linux nörd men jag är osäker han är nörd .

har inga extra inställning på router använd som fabrikinställning
bäst så. brandvägg inbyggt din outer men du skall har en mjukvara brandvägg ochså
Sygate Personal Firewall http://www.sygate.com/
Tiny Personal Firewall http://www.tinysoftware.com/

om du använder mycket internet
kör Internet Explorer bland annat klara inte firefox massa plugin.
Opera är norsk "Jag är släkt med den som gjord programmet"
Opera är helt rent av men en sak version 9 den kommer
skall Win vista skall köra opera men inte säker men hoppast det.
Ehum inte så mycket å tillägga då du frågar efter förkortningarna. Dom priest ger e korta å tydliga..sen angående säkerhet så säger priest en hel del som oxå e bra...lycka till me din router.
Annons
Hejsan!

Nu undrar jag en annan sak...

Det ingår nåt som heter flash bios och då undrar jag uppdateras brandväggen automatiskt eller...?

Tack priest för dina svar dom övertygar mig mer och mer om att machintosh är den bästa datorn..

Ja, Mac OS X är mycket bra.

Den uppgraderas inte sig själv, antar jag. Du får titta i instruktionsboken hur man uppgraderar den. Det är olika på alla modeller hur det går till. Eller om du skriver här vad det är för modell om du inte kommer på det själv.
Priest:

Det verkar som min brandvägg uppgraderar sig automatiskt..

Men om det är så är det ju superbra så slipper jag hålla på att hålla kolla stup i kvarten..

Den heter SOHO.xxxx nånting...

Jag tycker Priests en mil långa utlägg var lite överdriven...
Visst Windows är en liten riskfaktor med några säkerhetshål, men dessa går att täppa till, och när du väl gjort det så har du ett relativt Fort Knox..

Kör två brandväggar... en hårdvarubrandvägg i form av en bredbandsdelare samt en mjukvarubrandvägg lokalt på varje dator.
dett gör att
1:)Hårdvarubrandväggen/Bredbandsdelaren är den första enheten i nätverket och det är också den som innehåller din IP adress som syns ute på nätet, övriga enheter i nätverket får en egen IP adress utdelad av Bredbandsdelaren.

2:)Mjukvarubrandväggen tillsammans med ett antivirus program stoppar effektivt de virus som mot all förmodan skulle lyckas ta sig förbi routern.

jag kör ett nätverk med totalt 9 enheter anslutna, både trådburet och trådlöst. jag har aldrig haft några problem med vare sig virus eller trojaner...
Så simma lugnt, uppdatera med windows update, uppdatera din mjukvarubrandvägg/Antivirus, öppna inga konstiga bifogade filer i din mail... så skall det nog inte vara några problem!!

regards
:Mokos:
Googla på "Secure Windows XP"
eller på svenska "säkra upp windows XP"
Mokos:

Jodå:

Jag uppdaterar både ad-aware, ms antispy, windowsupdate osv..

Nu har jag även köpt F-secure 2006 antivirus.

Tyvärr kan jag inte köra dubbla brandväggar då microsoft, zonealarm, hårdvarubrändväggen blockerar varandra och då blir det tvärstopp..

Dessutom har jag hotmail endast och där har jag ställt in att bara ta emot medd. från min adresslista så där är det låst också..

Outlook Express är bannat hos mig då det är världens största riskfaktor...

Har ni andra råd så får ni gärna komma med dom..

Tack på förhand: Bubben
Hej Bubben..

Att bannlysa Outlook Express, eller Outlook överhuvudtaget är nog det bästa man kan göra ur säkerhetssynpunkt
Men jag har inte övergett POP mailen ännu, kör med Mozilla Thunderbird, en enligt mig är enklockren produkt som aldrig strulat och som verkar helt buggfri?

Jag vet att åsikterna går vitt isär när det gäller säkerhetsprodukter i form av mjukvarubrandväggar och antivirus program, och jag fann mig själv, efter att ha varit ett troget Norton Fan, letandes efter en bättre produkt sedan jag tröttnat på Nortons strulande.
Jag testade nog alla marknadens produkter, och det jag tillslut fastnade för var McAfee Security Suite, som fått goda recensioner, samt funkat utan några som helst problem för mig.
Intressant är också att inga krockar förekommer mellan Hårdvarubrandvägg och McAfees brandvägg, det ingår ett AntiSpyware program, QuickClean som finns med är ytterligare ett litet behändigt program.
Antivirus,Brandvägg,AntiSpyware,Spamkiller,QuickClean,Privacy Service är programmen som finns och som enligt min mening gör dig väldigt säker.
Stäng av Windows brandväggen, den är sunk..!
Zonealarm är en bra brandvägg, men nästan lite "för" säker!!

Jag är inte en som försöker pracka på folk mina ideer, men jag anser att man skall ha ett öppet sinne för förändringar utan att döma på förhand.. att testa nya saker kan leda till nya bra erfarenheter!


regards
:Mokos:

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem