Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Vad betyder Hälsan tiger still

Vad betyder Hälsan tiger still

Alltså, vad betyder "hälsan tiger still", har fått höra det men kan inte dra någon slutsats av det uttrycket...
Någon som vet och kan förklara...? sökte på google men fick inte fram någon förklaring... bara användandet...
Antal svar på detta inlägg: 8
Detta uttryck betyder som jag förstår att det är mest de som mår dåligt på ett eller annat sätt som klagar på sin dåliga hälsa och att de som mår bra inte klagar, alltså de hörs inte. De klagar inte och är alltså tysta, tiger still.
Det är ungefär som uttrycket "hälsan tiger still". Det är svårt att framkalla eller sträva medvetet efter arbetsglädje.

Hälsan tiger still, sägs det, men ohälsan kan ibland ha makt att förtiga och mörklägga det obehagliga,

Ib
skriv i google fältet : uttrycket hälsan tiger still

så får du många träffar
m0zQit0z, jo man får ju många träffar men ingen solklar förklaring, fortfarande.
Kan det finnas nån hemsida där såna här uttryck finns?

Göran det låter bra, hur applicerar man det på att jag gett befogad kritik till någon och svaret blir "Hälsan tiger still, som bekant"...
Annons
Ib

jag hittade det!
det betyder inte alls det vi trodde!

se längre ner på sidan om svenska gamla o vanliga ordspråk:

http://www.algonet.se/~larsmora/ordspr.htm



Ja det uttrycket har jag ju hört och förstått, men vad betyder "Nu har han allt skitit i det blå skåpet". Jag förstår att det syftar på någon som gjort bort sig, men vad då "Blå Skåp"? Eller säger de "Blåsskåp"? Menar man att skiten blåser tillbaka? Fattar inget...
Det berömda blå skåpet antas vara det skåp man förr förvarade sitt finaste linne i. Om man skitit där, då hade man verkligen gjort bort sig.
Tack för förklaringen. Många går omkring och svänger sig med sådant där utan att ha en aning om vad de egentligen sagt. Tack än en gång
Ett tillstånd av fullt välbefinnande i fysisk bemärkelse manifesterar sig icke vokalt.

Hälsan tiger still.


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem