Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Skapa i Frontpage?

Skapa i Frontpage?

Hej!

Jag har skaffat MS Frontpage 2003 och undrar om det finns någon jättebra nybörjarkurs här på internet?
Nämnligen så att jag skulle vilja ha en egen hemsida.
Mvh Micke
Antal svar på detta inlägg: 48
Sidor: 1 2 3 4 5 Nästa »

Det finns ganska många sidor om det-men det bästa är väl att skaffa en bok tycker jag. Då kan man jobba i sin egen takt med det.
Pagina eller adlibris är bra på den sortens böcker.
Det finns onlinekurser också men jag minns inte vad företaget heter som har det-sök på google.
Micke du får välja
men vad jag tycker lär dig Källa koden först
du kan om detta senare tillfärligt.
fixa en bok om html
Strunta i vad Gösta och andra tycker om Frontpage.
Det finns naturligtvis problem och begränsningar i detta program, men för dig som nybörjare så funkar det helt ok, och det går att åstadkomma mycket bra webbsidor även med Frontpage

Gå in på bokhandeln och leta efter Know Ware litteratur för just Frontpage 2003
Det är en enkel handledning och den kostar runt 90:-

http://www.knowware.se/
Annons
Webdesignskolan är en bra plats att få hjälp på, men den är upplagd för Dreamweaver

http://www.webdesignskolan.com/
Här en sajt om frontpage
http://www.fixarna.com/frontpage/
Hej vad trevligt att det finns mer som tycker om FrontPage. Jag har 2002 och det är fantastiskt enkelt att använda.
Jag har precis gjort en ny hemsida som heter www.gudsrike.com
med min version av FrontPage. Underbart program för oss som bara vill göra en hemsida och konsentrera oss på detta och inte knacka HTML kod.
hehe.. råden är många... nästan lika många som det finns program..

Om jag skulle få ge dig ett råd så skulle jag instämma lite med Gösta, att lära sig grundläggande HTML kan vara ett klokt första steg, men det kan vara lite svårt om du inte har några tidigare programmeringskunskaper.

Mitt tips skulle vara att undvika frontpage, jag klabbade med detta program när jag började webbutveckla för sju år sedan, och jag upptäckte snart att programmet levde sitt eget lilla liv med HTML koden, som gjorde det nästan omöjligt att arbeta med...

Dreamweaver är ett program som kanske kräver att man kan lite HTML och har lite kunskaper, men i gengäld så skriver det en helt ren HTML kod som är intenderad och klar.. lätt att arbeta med.

Ett annat program som definitivt inte genererar någon ren kod är NetobjectFusion, men det skulle vara ett idealprogran för dig som nybörjare, det är helt grafiskt, och det genererar en sida som ser ut precis som du tänkt att den skall se ut i både IE och NS, men som sagt, försök inte titta "under huven". HTML koden är en enda röra!!

Börja med att skapa några enkla saker på hemsidan, växla till kodläge, kolla hur det ser ut, försök att lista ut vilken del av koden som gör vad.

När jag började med HTML så tittade jag på Annica Tigers hemsida. http://www.tiger.se/dok/abctext.html
Kolla där, och experimentera lite, det är så man lär sig.

lycka till

regards
:Mokos:
Som nybörjare ska du använda ett verktyg som genererar Html-koden automatiskt. Det är inte optimalt men skit i det. Den stora vitsen är ju att du koncentrerar dig på hur du vill att det ska se ut på skärmen sen fixas kodan automatiskt.

Om du blir så bra att du funderar på att "leva på det", bli proffs. Då ska du givetvis lära dig HTML-programmering men först då.
Jag håller med Birger i varenda stavelse. Om man ska börja med att "knappa koder" hinner nog många bli less innan dom får sin första sida färdig.

Mokos
Jag kan inte förstå din inställning att man behöver kunna "knappa kod" för att använda Dreamweaver, det ar ju liksom Frontpage en HTML-editor. ”WYSIWYG” (What You See Is What You Get)
Jag har använt Dreamweaver i många år och tar HTML eftersom jag får lust att lära mig.
Inte ens på en webdesignutb. som jag gick tryckte dom speciellt hårt på HTML. Bra att kunna men inte ett måste

Lycka till med hemsidan Micke
En fråga till PerAsk
Du lärde räkna hade du räknare då?
du skulle hade räknaremasin skulle inte du räkna nu
utan räknare.

Räknare = Frontpage

Perask jag har hållt på flera år hjälp företag gjord hemsida
med dynamask page om du vet vad innebär det?

Micke Gör som mokos råd och min

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem