Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Felmeddelande

Felmeddelande

Hejsan Internetvänner!
Har ett problem med win98. Var inne på Ms Systeminformation och fick ett felmeddelande enligt följande:

Sekundär IDE-styrenhet (dubbel fifo)
hdc
Enheten fungerar inte korrekt: Kod=29 (0x1D)
Drivrutinen har inaktiverats i maskinvaran. Du måste återaktivera maskinvaran för att kunna använda enheten.

Hur kan jag rätta till detta? Hur återaktiverar jag maskinvaran?

Ha det bra i höstsolen!
Håkan
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

har du satt i en extra hård disk?
en extra hård disk? är det sådan disk som måste ha dubbel dosering "Yes" för att bli ren??
den va bra henrik
har du lösningen på Håkans problem???
Annons
gå in i systemhanteraren och klicka på aktivera.
jo så kan man göra Rob , men det är lite difust vad Håkan har gjort. har han satt i en secondary disk eller har problemet kommit utan att han har gjort något, då kan man mistänka att det kan ha blivit ett hård diskfel och sedan försökt att återinstallera en drivrutin osv.
regel nummer ett i felsökning
gör inget förens du vet vad du skall göra.
regel nummer två
gör alltid de mjuka ingreppen först

mvh göcke
Godkväll!
Det är fantastiskt med internet. Jag slänger ut en fråga och inom några timmar finns det svar att läsa.
För att klargöra några saker:
Jag har en bärbar dator med en hårddisk på 6GB. När problemet har dykt upp vet jag inte. Jag har två primärpartitioner på hårddisken och det är samma felmeddelande på båda ställena.
Det verkar som att ni som har varit inne och svarat inte riktigt har kommit överns om vad som är bäst för mig. Hoppas att dessa rader skall hjälpa er.

Ha det bra och glöm inte att klappa katten!
Håkan
ja det är samma fel på båda ställena eftersom det är samma disk... i värsta fall kan disken ha gått sönder... kan man alltid kolla med scandisk...
du kan alltid prova att installera om drivrutineran från tillverkaren... Aktivera hårddisken från Systemhanteraren...

kolla så det inte är glappkontakt eller nått sånt...
Hej Håkan, nä någon lösning har man inte om man inte vet vad som kan ha hänt. men du ger en ledtråd med att du har en bärbar dator och då kan man tänka sig att du har glappkontackt i den Sekundära IDE-styrenhet (hårdvaran) vid start av datorn. vid starten så finner systemet en konflickt och bryter den funktionen. eller har du installerat om os-et vilket det nu är som du kör. och fått fel drivrutiner. om det är glapp så kontrollera alla enheter innan du startar upp maskinen och sedan kontrollera i systemhanteraren om konflickten fortfarande är kvar.
nästa steg är att starta i felsäkert läge och se om konflickten fortfarande är kvar, är den det så ta bort den och starta om, har det fungerat så komer förmodligen en ny pnp att installeras annars så är konflickten kvar. och man får titta på hård eller mjukvar.
kör du cd eller nått på secundära ide kanalen?
Eftersom du sa att du bara har en hårddisk så är det ju den saken du kopplat in på andra IDE kanalen som strular om det nu kan vara en cd eller nått men gör som göcke sa du behöver inte starta om i felsäkert läge funkar lika bra o plocka bort prylar ur enhetshanteraren när du startar normalt..
sen som göcke sa starta om och så ska det förhoppningsvis ploppa upp förfrågan om PnP grej inte säkert normalt sett behövs inga drivrutiner för cd:s och hårddiskar.
oj läste lite fel.. :)

din hårddisk satt visst på IDE2.. :)

Kan vara så att det är dina IRQ adresser som spökar och du måste ställa in dem själv..
med tanke på att det låter som en gammal dator kan det vara det.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem