Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Tänk på hur Du skriver

Tänk på hur Du skriver

Ni som "svamlar" om allt möjligt, skärp Er! Ni skriver ibland om oss äldre, hur vi har det, hur vi är, om pengar, datorer m m. Men vilket språk Ni använder!
Väx upp, skriv Era inlägg utan att förnedra andras åsikter. Och framför allt, skriv Era inlägg på hyfsad svenska. Undvik alla streck och figurer m m.
Vi är många, i olika åldrar, som läser vad som skrivs i Forumet och man kan inte bli annat än ledsen när man upptäcker vilken låg nivå många håller sig till när man skriver sina tankar och åsikter.
Mina barnbarn 4 och 12 år gamla kan uttrycka sig avsevärt bättre både i tal och skrift.
Forumet är viktigt, men förnedra inte den Du skriver om, gör Dig inte lustig, utan använd den möjlighet Du har att uttrycka Dina tankar på ett värdigt sätt.


Antal svar på detta inlägg: 8
Jag känner igen det här inlägget?

Får jag även påpeka att trådstartarens svenska lämnar en del övrigt att önska, jag ber dig "mormor och farmor" att tänka på hur ni skriver.
Jag förstår inte Ditt inlägg Los Lovos.
Hör gärna av Dig igen
Vi har säkert mycket att språka om.


Mina barnbarn är bortresta under helgerna så jag är bl a undulatvakt" och kanske inte så på alerten när det gäller IS.

Gratulerar; äntligen någon som märkt att det svenska språket är i gungning. Mormor och farmor har alldeles rätt. Försök att inte använda ord som; typ, liksom, asså, (alltså). Det blir lättare då (liksom ?)att förstå för den (typ ?) lite äldre generationen, som också (oxo ?) vill vara med och dikutera utan att bli (dissad ?) disekerad !
Annons
Undrar vad gränsen går för "den äldre generationen" ?
Jag är 53 å jag fattar allt som ni skriver...Jag använder ofta oxå å likn.
Rättelse : Dissa betyder..ringakta, förolämpa, tråka, nedvärdera, avspisa...Källa: Nationalencyklopedin.

ha det gott..typ
När man ställer krav på perfekt svenska i forumet stänger man samtidigt dörren för invandrare och personer med dyslexi eller begåvningshandikapp. Visst är det önskvärt att lära ungdomen korrekt svenska, men ibland får man se mellan fingrarna med stavning och grammatik, för att ge alla människor en chans att komma till tals.

Att visa varandra respekt är väl önskvärt, men du gör det ju inte själv mormor och farmor, då du avfärdar det mesta i forumet som "svamel" och utgår från att skribenterna inte har en aning om hur den äldre generationen har det. Många på forumet är själva äldre, eller har insyn i pensionärernas vardag genom t.ex arbete i äldreomsorgen.

Själv förnedrar du alla forumets deltagare i ett enda andetag när du jämställer deras skrivande till en 4-årings och en 12-årings nivå samt säger att deras tankar och åsikter har en låg nivå. Ändå säger du att du tycker illa om de här på forumet som förnedrar andras åsikter.

Skriv egna inlägg om ämnena du anser hamnar på en låg nivå, och förklara hur det ligger till istället. Du som är äldre och har mycket livserfarenhet borde dela med dig av den på ett mer konstruktivt sätt än bara genom att ta oss alla i örat.
Mormor och farmor:

För det första skriver man inte Er/Era/Dig/Ditt etc. med stor bokstav.
För det andra byter man inte rad omotiverat.
För det tredje så brukar man använda citattecken "i par".
För det fjärde så lämnar er punktering och kommatering en hel del övrigt att önska.

Personligen tycker jag nog även att inläggets kärna någonstans försvinner när man själv ber folk att ”växa upp” och jämför dem med fyr- och tolvåringar.
Ja alltid är det någon som tar åt sig :)
Typ liksom änna så kan man ju faktiskt göra annat
ingen är ju bättre än den andra och det är ju inte rätt att slänga skit "bara" för att den andra gjorde det
Inte gör man sig bättre då,eller?
Vi får väl skriva på Rinkeby svenska då så det passar alla.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem