Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Tokiga skåningar

Tokiga skåningar

Hej och ursäkta, ni skåningar här på IS, men jag skulle vilja ösa ur mig lite frustration och gärna, få någon som kan hjälpa mig att se saken på ett annat sätt.

Läste just att Turing torso har fått pris igen, som det mest uppmärksammade höghuset färdigställt under 2005. Jag är inte det minsta avundsjuk på ett höghus av den kalibern. Jag blir bara så frustrerad med ett sånt slöseri med pengar som man håller på med i Skåne gång på gång på gång. Se här:

Man bygger ett högt hus på förhållandevis billig mark, utan balkonger till ett balkongtokigt folk, dyrt att bygga men fin utsikt! Man kan nog se både till byggnadsunderverket Hallandsåstunneln och till Öresundsbron. Den senare som av väderleksmässiga skäl måste stänga lite då och då (istället för att ha fortsatt med tunneln hela vägen fram). Hallandsåstunneln är väl ändå värd sitt pris. Den kommer ju att spara 5 minuter för varje tågresa mellan Gbg och Malmö. Tänk på det nästa gång som du får sitta i bilkö i Stockholm.
De är lite knasiga de där skåningarna. Sedan säljer kommunen mark värd 500 miljoner till brottsmisstänkte Percy för, halva priset. Tur att Malmö är nettobidragstagare i RobinHood-systemet.
Antal svar på detta inlägg: 9
Sitta i bilkö ? I Stockholm..?
Varför det....Vi har ju Köbenhavn runt om hörnet.

Sen heter det "tosseda skauninga"


Med ett godt smil
Breeze
Vi må vara tossiga här nere i skåne men ack så goa.
Men du måste ju vara lite intresserad av oss annars hade du inte vetat så mycket om skåne,Malmö eller?
man måste va lite tokig för att inte bli knäpp...
fortsätt va tokiga skåningar..
jag kommer till M-ö i sommar igen...(tradition)

Zitech..ej skåning men granne....
Annons
Du är så välkommen Zitech, hoppas du får en bra o skön sommar här hos oss tossingar säger jag med ett .
Tack för att ni skåningar tar mina kommentarer med ro och med ett leende.
tozza: jo, jag har varit en hel del i Malmö genom jobbet och ärligt ska väl sägas, att hade inte de professionella känslorna dragit ner intrycket, hade jag nog kunnat tänka mig att bo i Malmö, trots tosisga ekonomiska beslut och trots avsaknad av skärgård.
Hmmm.... frille har nog aldrig varit nere i hamnen i Malmö.... det blåser hela tiden, så en balkong på t ex 33:e våningen hade nog bara kunnat utnyttjas max 20 dagar på året.

Man jag har ju då erfarenhet av både Stockholm o Malmö.
(25 år i Oxie/Malmö och 7 i Sthlm nu)
Och jag älskar båda städerna. Stockholmarna är fantastiskt trevliga människor och staden är ju såå vacker.
Men Malmö är ändå alltid i mitt (ljusblåa) hjärta!
Zaphod: Visst har jag varit i hamnen. Jag har till och med ett uttryck för skånsk vind. "Skånsk stilltje" går upp till 15 m/s och "styv stilltje" är vindar mellan 15 m/s och 25 m/s. Däröver, kallar jag vindarna Skånska vindpustar!

Gällande balkongerna, tror jag nämligen att när nyhetens behag, av att bo i ett högt hus med fin utsikt, till fantasisummor i hyra, så kommer hyresgästerna att välja annat boende, där de kan få både utsikt, och balkong. Liksom de fina husen längs vägen mot kallbadhuset (Ribbersborg?, eller). Alltså, benranglet (huset) är byggt på fel ställe för fel målgrupp. En konkurs som väntar på att hända.
Jag har bara varit i Stockholm en gång visst det är en vacker stad men vad ni har bråttom, springer när ni ska fram min upplevelse var att ni stressade vet ni inte hur man gör när man går (hihi).
frille: vad du snöar in på balkongerna, vi har faktiskt hus med balkonger oxå både stora o små. Det är bara att välja.
Jag tror nog att dem har valt att bo utan balkonger .
Å andra sidan så har dem nog råd att flytta om dem skulle sakna balkonger
Värst vad det koncentreras på städerna här.

Tänk en morgon på pass en tidig höstdag, klockan är mycket tidig och solens strålar börjar så mjukt strimma fram genom trädens kronor. Daggen ligger kvar, ett dis stiger från ängsmarken. Du hör varje ljud, till och med av gräset som smeks av en stilla vind. Då, en siluett av ett magnifikt rådjur som kliver ur skogsbrynet...dagen vaknar så sakteliga till liv igen.

Finns det något vackrare, säg ?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem