Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

drivrutiner ?

drivrutiner ?

Tja alla smarta, nu börjar jag få gråa hår igen. Jag köpte en gammal Compaq Pressario 1246 som jag lagt in Wi XP Pro på och det funkar ju kanon men problemet är att jag inte kan hitta några lämpliga drivrutiner för tangentbordets snabbvals-tangenter utan XP kör bara på ett standard 101/102-key, någon som har en lösning, kanske du Göcke, har ju haft bra ideer förut.
Antal svar på detta inlägg: 10
Tack Staben för de värmande orden, men jag har bara tråkiga medelanden att komma med när det gäller att gå över till XP på äldre modeller av datorer, men det är är try and error som gäller , annars så är det på drivers.com man kan hitta drivrutiner, ibland en del udda som kan hjälpa faktiskt, om du läser av i botten på tangentbordet så finns det ett fru-nr eller liknande som man kan kolla mot. annars så är det på Compaq/HP som man borde söka på först. om du ger mig nummret/namnet på tangentbordet så skall jag föröka att hjälpa dig leta. ett annat tipps är att försöka med w2k drivrutiner av nyare ver. de kan fungera ibland.
mvh /göcke
http://h20015.www2.hp.com/hub_search/softwareCategory.jhtml?lc=en&pagetype=s
oftware&prodId=compaqpres94996&sw_lang=en
det finns till w98 bara på din notbook
och jag har inga sett till w2k ,så jag tror att det är kört eftersom det är relaterat till Compaqs egna api-er för bärbara. :(
utökat pc/at ps/2 tanentbord 101/102-tangenters fick jag på senaste installationen av ett vanligt noname tangentbord och det fungerade, men har man dubbla funktioner på f1-f12 så funkar inte de, sedan har microsoft tydligen något problem med sitt eget naturalkeyboard ,se denna länk.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;257729
kan kanske vara bra att ha, vad vet jag.
lycka till önskar
/göcke
Annons
Jaha Göcke, nu har jag chattat med HP-suport i USA, men deras proffs säger att med den konfiguration som den här datorn har så finns det inga drivrutiner till XP , men f-n vet jag har fått negativa svar förut och ändå lyckats lösa problemen så man får väl trula på i blindo ett tag och se vad som händer, men det vore kul å få grejorna att funka som dom ska, det borde väl vara nån fler i vårt avlånga land som har stött på det här ?????? eller är jag den ende.
Göcke har å kan det mesta inom data....vrläden, jag själv har en AMD-proccessor,2500.osv...hade enP4 förut, men jag kan hämta alla drivrutiner på nätet! Så vad är problemet?
Göcke, du är en klippa när det gäller att hitta problem, för det kommer man aldrig ifrån...
Staben , om du menar de specialfunktioner som finns som extra funktioner i f1-f12 osv som har att göra med kontrast. ljus och ev.batt funktioner , så är de skrivna av compaq, och går ej att få tag i efter att de har slutat med supporten uppåt i os-nivåerna. där hade compaq slutat att suporta vid me som sista os. enligt min länk. det som kan hända är att det finns någon fixare som har skrivit om dessa rutiner så att de går att använda i xp. Jag själv har som tumregel när jag är ute att hålla igen att installera xp på maskinerna om de är äldre än 1999, bara för att det dyker upp en massa saker som drivrutiner till skrivare som inte supportas osv. så om du bara skall komma åt dessa extra funktioner så hoppa tillbaka till w98. då har du förmodligen en bra stabil miljö för den datorn. annars är det ett labbobjekt i mina ögon.
och då kan man ju köra som den är och leva på hoppet att man kan finna en lösning. en annan fråga som jag ställer mig är om du har en större hårdisk än 4Gb till den för jag räknar väl med att du skall köra några program på den? med xp som os.
mvh / göcke
fan! vad jag gillar dej.. Göcke!!!!
DC++, jag hittar problem dagligen 20 timmar om dygnet. en del löser jag och en del andra är inte värda att lägga energi på. det svåra är att se objectivt på det så man lägger av i tid. medan det är lönsamt. sen tror jag på tesen att dela med sig av kunskaperna driver människan framåt , mvh /göcke
Du har så rätt Göcke!, jag har jobbat med min dator i fleraa år nu! kört med celleron, PC4, AMD, Linux(operativsystem, visseligen, men nu har jag p5(eller 4), men jag är mest nöjd med AMD, men det är la en vanesak!!!

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem