Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Nätmeddelande från dos-fönstret

Nätmeddelande från dos-fönstret

Jag är på jakt efter en kunskap jag en gång hade. Att via dos-fönstret (jaja, det heter nog inte så längre, kaske commandprompten?) kunna skriva något som resulterar i att en annan användare på kontorsnätverket får upp ett pop-up fönster med den text man skrivit. Kan någon här hjälpa mig med hur? Har försökt söka på det via google man, vet man inte vad man ska skriva, är det svårt att söka. Fomuleringen var något som liknade:
c:\ Net print <mottagardatorns namn> <vad man ville skriva för text i pop-upen.>
Tack på förhand!
Antal svar på detta inlägg: 10
www.system.nada.kth.se/win/win2k/docs/completion.html - 13k

Jag vet inte vad du menar riktigt,men detta tycker jag bränns lite.
Hoppas du blir nöjd.Står något om, att visas i annan dators fönster.
Tack för svar, men det var inte vad jag menade. Jag förstår att jag uttryckt mig oklart. Vad jag försöker säga är att jag via ett kommando i cmd.exe kan skapa ett windwowsfönster med ett meddelande som visas i en annan person dator, genom att skriva datornamnet.
Alltså:

c:\> <kommandot jag inte kommer ihåg> <datorns namn> <texten som ska synas i windowsfönstret>

Det är ett roligt kontorsbus. Genom att inte mottagaren ser vem som skickat meddelandet, kan det hos datorovana användare spridas en viss osäkerhet i blicken om det dyker upp meddelanden som: "Systemadministratören kommer nu att påbörja formatering av din hårdddisk, tryck Avbryt om du vill stoppa processen". Med denna funktion finns det bara en "OK-knapp"

Frille!

Tror du det går,nu för tiden.Du verkar vara inne på fjärrhjälp,och då måste mottagaren acceptera.Har för mig, att jag läst någonstans,att Microsoft har stoppat detta.

Kanske bäst att,låta bli.Det liknar ju popUp,och dom blockerar väl
både du och jag.He,he
Annons
Hmm?

Sådana där bus skrev dom om i datortidningar för några år sen..

Sök i pc för alla eller pc hemma..i annat fall googla..
nix, det är inte fjärrhjälp jag menar. Det är en "tjänst" som körs internt i ett företags nätverk, där man har en DHCP-server och lite annat jox. Då kan administratören skicka ut nätmeddelanden, men, visst det är möjligt att det inte längre går att göra. Senast jag gjorde detta var två-tre år sedan. Men, det var i Windows XP i alla fall. Så mycket minns jag. Nu har jag letat ännu mer men får det inte att fungera i alla fall men syntaxen verkar vara "Net print" eller "net send".
Vet någon något mer om detta?
Vad jag fattar det som kan man bara använda dom kommandon som finns i kommandotolken om man inte har DOS installerat också..

Här hitta jag lite annat kul man kan busa med..

http://hem.passagen.se/block77/skamtprogram.htm

PS: Används på egen risk..
För att se kommandona skriver man "help" i kommandotolken..

Sen är det kanske igenom interna nätverksprogrammet på kontorslandskapet men då är det nästan hacking..

Lycka till!
winpopup finns med i w95/w98/me
net send går att använda i NT/2k/XP
skriv net /? i komando fönstret
net är avstängt i xpsp2
och brandväggarna kan stoppa det

kör man novell så används send

här finns en del godis men används på egen risk
http://ftp.sunet.se/nonags/conflan.html
Du letar efter Net send och by default så är den tjänsten avstäng i XP eftersom det börjades skickas spam meddelande över den..

Så har du inte fysisk tillgång till den datorn som du ska skicka det till, så du kan aktivera tjänsten, kan du glöma att det går att skicka.
stort tack för alla svar! ni är en underbar källa till visdom. Då vet jag varför jag inte fick det att fungera.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem