Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Pris före kvalitet

Pris före kvalitet

Idag verkar det mest som om lågt pris går före kvalitet med tanke på att fler och fler företag flyttar utomlands och lämnar massor med människor arbetslösa..

Ska det vara så???

Antal svar på detta inlägg: 9
Nej det ska inte vara så. . . Och jag tro och hoppas att det kommer att se annorlunda ut om ett antal år.

Ett litet inlägg bara när det gäller Kina. Jag jobbade där 2 år i mitten på 90-talet.

Det ena exemlpet gäller vitvaror (kylskåp, microvågsugnar och
liknande). Kineserna själva (åtminstone medelklasen) köpte inte kinestillverkade varor om det fanns japanska eller koreanska att välja istället. Även om de kinesiska var några 100 billigare.
När jag frågade varför det var så så blev förklaringen att de kinesiska (som utvändigt såg minst lika bra ut) aldrig höll längre än ca 2 år. Och det fanns ingen garanti.

Det andra exemplet är den cykeln som jag köpte när jag var där.
Efter ca en vecka började pakethållaren och skärmarna skramla och sitta löst. Då tog jag fram verktygsettuiet som jag hade med från Svedala och började skruva åt diverse skruvar. Men det fungerade inte. Gängerna på skruvar och muttrar bara försvann.
Som på så många andra ställen var det bara "blöt-järn".
Det nästa som hände med cykeln var efter ca 3 veckor. Jag hade varit och handlat lite mat och cyklade ner från trottoaren mot gatan. Då sa det bara pang och fem ekrar i framhjulet gick av. Inne vid navet där ekern är bockad i 90 grader. Samma ska här "blöt-järn".

Numera undviker jag så ofta som möjligt att köpa något som är tillverkat i Kina. Men tyvärr är det ju inte så lätt för massor av grejor finns bara som Made in China numera.

En sista rolig grej var att när jag frågade mina kinesiska medarbetare vad ordet quality hette på kinesiska så visste de inte. Vet in vad ordet quality innebär ? Svar= nej inte så där på rak arm.

Bland annat dessa erfarenheterna gör att jag tror att efter ett antal år så kommer fler och fler företag att inse och förstå att kvalitet smäller högre än billig masstillverkning.
Och det är ju kvalitet och högklassig teknik som vi har levt bra på i många 50-tals år. Så låt oss hålla tummarna.
Och en del företag har (även om inte så många) redan börjat flytta tillbaka till Svedala.
Men då förstår jag inte...

Varför då flytta hela företag till Indien och Kina när ändå deras kvalitet inte håller?

Pratar man BARA pengar numera eller???

Det funkar ju inte i längden..eller???

USA och EU är ju livrädda för att Indien o Kina ska ta över allt men dom har ju FAKTISKT sig själva att skylla efterom dom räknar ALLT i kronor och ören eller är det så att Kina o Indien är ikapp oss vad gäller kvalitet om 5-10 år och det är DÄR rädslan finns???

Som marknadsekonomin EGENTLIGEN ska vara är ju: BÄSTA kvalitet till lägsta pris!

Och just nu är det: SÄMSTA kvalitet till LÄGSTA pris!

INGET stämmer ju nånstans och det slutar bara i kaos!!!

Annons
Bubben men du går imot dig själv där med tråden "Ny skärm"
Du vill ha något med bra kvalite och hållbarhet för en för billig penning. Bara det att det viktigaste för dig var priset därför kommer då kvalitén i andra hand och då får du vad du betalar för.

Och eftersom det är fler konsumenter som ser priset först så blir det att tillverkaren fingrar på kvalitén bara för att göra produkten billigare för konsumenten eftersom det är det konsumenten skriker om.
samma jargong som vi hade om Japaner strax efter kriget.

Vitsen är ju att alla länder skall komma upp i samma standard i löner osv,
då försvinner ju lågprisländerna som vi ser i dag.

och att göra något billigare ,
har alltid varit att förenkla produktionen och minska antalet delar.
och korta ledtider samt använda billigare material/delar.

det behöver ju inte betyda att kvaliteten på den slutliga produkten är dålig.

att du sedan kan göra detta med personal som nästan jobbar
gratis är ju bonus för företagen.

Priset till kund styrs av andra kriterier än den slutliga kvaliteten.
Vi blir lurade ut i fingerspettsarna av just denna tro på varukvalitet och namn.
den inre hårdvara kan vara den samma
medan den yttre formsprutade plasten och programvaran ändras över en natt.
och vipps så har vi ett nytt märke/vara
Sen så kan det vara så i tex Kina att dom kräver att ett företag skall ha en viss tillverkning "på plats" för att öht få sälja sina varor i Kina...så är det iallafall för det företag jag jobbar åt. (ABB)

Dom tillverkar samma saker som jag och mina kollegor gör, fast med sämre kvalitet, får dock bara sälja dom grejorna i hemlandet och några andra asiatiska länder.

//P
Rob:

Nja..hade jag hittat en siemens 19 tums skärm med tysk kvalitet tillverkad i tyskland till ett lågt pris hade jag valt den i stället för nån annan lågprisskärm tillverkad i ett lågprisland.

Nokia, panasonic, philips, siemens, compaq..etc e i min smak bättre..

Det var så jag menade..

Men jag får vänta lite tydligen..
pscht..

Jag slår vad om att 95% av folk, här på IS eller annorstädes, som gnäller på produkters dåliga kvalité är samma människor som ser till att kvalitén på ALLT hela tiden sjunker genom att konsekvent välja det billigaste allternativet..

Som jag så många gånger har konstaterat, folk är bara ute efter enklast möjliga väg och ska ha allting serverat gratis.
Ett stort problem det härmed kvalitet.
Ska det få kosta? Hur mycket? Hur ska vi kunna kolla det?
I affärer så gäller - hur mycket kan man ta för varan!
I utbildningen idag så fördömer man exvis inköpspris + ett visst pålägg i procent.
Exvis: Inköp 100 kr Pålägg 40% =140 kr + moms(25%) 35 kr =175 kr
Dagens tänk är vad kan jag sälja varan för? 199 kr, 249 kr eller 299 kr?

Pris och kvalitet en svår fråga.
När jag ska handla en produkt brukar jag fråga säljaren vilken han/hon skulle köpa och varför. Då kanske kommer fram argument som: lite service på produkten, bättre ljud, byggd i Tyskland, enklare menyer.
Säljarna kanske är ärliga då och betydelsefulla argument kommer fram.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem