Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Köra asp lokalt på datorn

Köra asp lokalt på datorn

Finns det någon som har tips på nåt litet lätt program (helst gratis) för att kunna köra en hemsida/intranät som innehåller ASP lokalt på datorn? Har Windows XP!

/sven
Antal svar på detta inlägg: 7
Det skall väl räcka att köra Windows IIS, den färdiga servern som ingår i Windows och komplettera den med stöd för ASP.

Servern hittar du i kontrollpanelen/lägg till ta bort program/lägg till ta bort windowskomponenter, Internet information services
Detta fordrar dock att du har XP Pro eftersom XP home inte har den funktionen och inte heller stöder det (om jag minns rätt).
Man kan köra freeware webbservern
Abbys webserver
http://www.aprelium.com/abyssws/

/du har rätt PerAsk/
Annons
Apache är väl en av de vanligaste att köra och gratis. Lite klurig att ställa in första gången men sedan kan man spara filen med inställningar och använda vid senare installationer om man skulle behöva göra om det
Detta är offtopic men kan tipsa om en lösning för dom som föredrar php som heter Easyphp, komplett med webserver (apache), mysql och phpadmin i ett enkelt paket...

//P
Telamundo När det gäller apache så finns det ingen vad jag vet gratislösning för att köra ASP.
MONO finns för ASP.Net dock.
Tack för svar, jag kör IIS.


/sven

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem