Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gjuta i plast

Gjuta i plast

Hej på er alla, har nu tänkt mig att börja en ny hobby.
att gjuta plastdetaljer. men novis som man är så undrar jag var man skall börja.
Jag har gjutit tennsoldater och annat med barnen.
jobbat med araldit i riktigt kladdiga tillämningar.

Har funderat vad man kan göra med gammal överbliven plast.
eller måste man köra med färskvara.
Finns det någon ISare som har kunskaper om detta och är villig att dela med sig.

mvh // göcke
Antal svar på detta inlägg: 10
Det enda jag vet om återanvänd plast är det man lär sig som skivsamlare; vinylskivor som säljs som Nice Price är av betydligt sämre kvalité än förstapressar. "Virgin Vinyl" är det som gäller. Detta var inte alls vad du frågade om, men jag tror det är såhär; plastens egenskaper försämras vid varje upphettning. Jag tror mig också veta att de gaser/rökgaser som frigörs är omåttligt hälsovådliga. Så, sörj för god ventilation, som det heter!
jj , något lär man sig ju.

hur höga temperaturer jobbar man med
vid arbete med thermoplaster,
det kan ju inte bli så varmt att plasten förkolnar.

krympslang tex krymper ju under 100grader och vinylskivorna kroknade ju i värmen på sommarn i bilkupens hatthylla.
plastmuggar gillar ju en del att sätta i ugnen och förpassa den tillbaka till ursprungsstadiet, en rund platta med tryck på.

Nu skall ni inte hitta på något ni yngre, då kanske det inte blir
några nybakta bullar mer. och som jj skrev det är nog mer än bara brandrisk som är farligt.

Men jag är fortfarande nyfiken om det finns någon som är hemma i plasternas värld här på IS.

Jag såg för ett tag sedan trädgårds stolar och bord som var tillverkade av återvunnen plast. De såg ut som polerad granit.
Göcke:

För det första finns det olika sorters plast så du måste nog bestämma vilken plastsort du ska jobba med..

Olika plaster använd ju till olika saker.

Min mormor virkade plastmattor av plastpåsar.

För det andra så om du samlar eller har överbliven plast ska det nog vara av samma sort om du ska formpressa det till något nytt.

Finns ju egentligen inga begränsningar, men jag fattar inte riktigt vilken sorts plashobby du tänker dig..

Annons
Bubben , visste väl att du kan lite om detta.

Själv så är jag uppväxt i en vävkammare som barn.
trasmattor, plastmattor mm har man sett komma fram av varpen.

det är inga stora saker som jag har på lut,
som störst kanske 1 * 1 dm

Jag vill jobba med händena för att göra formar osv

Annars så kan man använda sig av 3D-grafik och sedan mata en 3D-plotter med data , som sedan klämer ut plast strängen , precis som man klämmer på karlsonsklister tuben. och på det sättet bygger sig en prototyp.

och då kan man ju undra om man kan använda gammla behållare från hushållet tex , glassburkar, ketchupflaskor osv
för att formgjuta med.
Göcke!

Du kan då hitta på,sen säger du att jag har fantasi,så det räcker.

Efter ett par timmar,har jag fått fram vad du söker.Tror jag.

www.ungafakta.se TIPS/Lera och komposit.

Läs nu varningslappar,och vädra ordentligt. He,he
leiake
Den sidan får jag tacka för.
Hoppas att du fick några mer bra tips för dig själv också.

utan fantasi så står allt still.
Hur går det med plastgjuteriet?
Jag har hört om en plast som man kan bygga saker som förstärkta handtag etc och den stora fördelen är att man smälter plasten i vanligt varmt vatten. Mer info på:
http://www.maplin.co.uk/searchpages/PLASTIC_MELT_IN_HOT_WATER.htm
jo jag jobbar med ideen
frilles tips är kanon , plasten är som modell lera vid uppvärmning
över 65grader och blir hård när den svalnar. toppen grej alltså.

är även ute efter en flytande produkt. som härdar i luft

frilles plast finns hos clasohlsson bla.
artnr 34-3377

skolexempel
http://school.chem.umu.se/Experiment/169
En sida med mycket teori, smältpunkter etc om plaster.
http://www.industriplast.se/
Kanske inte ger så mycket för dig Göcke. Frilles plast verkar intressant.
Men du undrar om hur man kan använda gammal plast till något nytt. Intressant tanke. I st f Plastic Padding kunna ta lämplig plastflaska/burk om man vill laga något. Problemet är väl att kunna hantera plastmolekylerna. Du kan väl skriva en Doktorsavhandling när du är klar med forskningen.
Lägg gärna ut praktiska exempel vad man kan göra eller du är kanske rädd för affärsidén.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem