Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Handla med kort på nätet

Handla med kort på nätet

Hur säkert är det att avända visa kort på nätet Sonen vill handla hem spel törs jag det?
Antal svar på detta inlägg: 7
Jag skulle nog rekommendera att handlar mot postförskott eller mot faktura. Det beror lite var du handlar också, är det någon känd säljare som du vet är solid och du litar på så handla. Se bara till att du är på rätt sida (webadress).
Wilma.
Använd e-kort! Vad är det nu då undrar du. Jo Föreningssparbanken har den tjänsten. Man sätter in den summan man ska handla för e-kortet. Då kan inget hända med dina övriga slantar. Min dotter har visat mej hur man gör. Om jag handlar en CD-skiva från CDON då för jag bara över den summan som jag ska handla för på e-kortet tex 150 kronor.
Wilma: det beror ju på var du ska handla. Jag handlar ofta på nätet med kort och det funkar hur bra som helst.
Se till att din dator är uppdaterad,att sidan du besöker är välkänd och har kontaktinformation så ska det inte vara något problem.
Oftast är det utländska sidor som man ska vara extra noggrann med-här i sverige kan man alltid ringa och kolla företaget först.
Vanligt sunt förnuft brukar räcka-när något är för billigt för att vara sant-ja då är det oftast inte det heller.
Annons
Ja det är säkert att handla med kort på nätet jag gör det väldigt ofta.

Och skulle du bli blåst, alltså inte få någon vara. Så gör du bara en polisanmälan så betalar banken tillbaka dina pengar.
Jag var själv först väldigt skeptisk och misstänksam mot all handel över internet, men idag har jag inga besvär alls med detta. Var till och med skeptisk i åratal mot svenska bankers säkerhet...

Rädslan släppte när jag försökte knäcka krypterade filer själv...och fann det praktiskt taget omöjligt...det tog alldeles för lång tid för att det skulle vara realistiskt.

Mitt "problem" hade bara en 8-10 bitars längd och efter att datorn jobbat i 3 dygn gav jag upp. Internet transaktioner är krypterade med 128 bitar, och nu kommer krypteringar på 256 bitar, vet dock inte om de används praktiskt ute på nätet än...i varje fall, hur stor är chansen att din transaktion blir knäckt med en så omfattande kryptering som 128 bitar är ?
Sen om företaget man handlar med är skumt kan man inte alltid veta, men man kan bli blåst på en pizzeria hemma också.
Som Rob skriver....man har ju ett skydd genom bankerna också, så jag är inte rädd längre
/Breeze
Det viktiga som man ska titta på är att kommuniaktionen med företaget är krypterad. Det ser man enklast genom att det finns ett litet gult "lås" nere på statusraden.

/M
De enda problem som jag ser med kontokortstransaktioner är sk. phishing. Då du hamnar på en sida som ser likadan ut som orginalsidan (men webbadressen är lite annorlunda) du tänkte gå till & oseriösa handlare som har dålig säkerhet. Annars är det väl fritt fram!? Har handlat en del med kort men tar hem det mesta mot faktura eller postförskott ändå. Det känns bättre pga att jag helst vill se grejen jag beställt innan jag betalar. Det är ju likadant med postorder då betalar du väl i efterskott när du fått varan? Varan kan ju utebli också, då är det surt om du redan betalt, för då kanske du vill köpa den någon annanstans.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem