Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Processor.

Processor.

Jag tänker byta dator till hösten och vill ha lite hjälp med skillnaden på olika processorer. Den jag har nu är en Celeron 1.0, tror jag. Den har en hårddisk på 30 GB.
Så.. vad är skillnaden på Pentium och AMD Sem(p)ron?? Vilket är bäst?
Jag använder datorn till arbete och mail/Internet. Jag laddar aldrig ner stora filer eller film/musik från nätet.
Jag har orginalskivor och licenser till XP home och office XP, även till Norton Antivirus, (något annat existerar inte för mej)
Någon som har erfarenheter från Dell?

Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Intel och AMD är två olika företag, deras processorer används
på skilda moderkort, moderkortet styr sedan vilken processor du kan sätta i din dator, om du skall uppgradera, med bara processor. ( du är alltså låst till ditt moderkort )

alternativt : att bygga om datorn med ett uppgraderingskit

eller köpa en helt ny dator.

vilket passar dig Joanna

vid nyköp så kan jag rekomendera Dell, kör nämligen ett par hemma, och hundratals på arbetet. de är lätta att hanskas med och har bra support.
Jag har en egen pc med en AMD Athlon 64 3200+. Jag tror AMD är bättre än p4 på att spela och dessutom är de billigare.
När jag köpte min dator så köpte vi även en hemdator från Dell. Det var en "dell dimension 5100" med en p4 och den är näst intill ljudlös!
Jag tror sempron är AMD billigaste modell. Jag är väldigt nöjd med min AMD Athlon, så den kan jag verkligen rekommendera.
Dell funkar alldeles utmärkt för dig Joanna. Eftersom uppgradering av din existerande dator inte är ett alternativ.
De kör väl bara med intel prollar så då är ju inte valet så svårt.
Ju dyrare processor desto nyareo bättre är den. men sen finns ju även en gräns mellan prestanda och pris, där högre priset inte är rättfärdigat mot vilken prestanda ökning det blir mot prestandan på processorn i prisklassen under.

Sen så ska du tänka på att det är inte processorn som gör datorn snabb utan alla komponenter tillsammans.
Annons
Läste på nåt forum att Intel processorer är stabilare när det gäller arbeten av mer krävande art och AMD processorer lämpar sej bättre vid spel precis som Micke skriver, vi har två AMD Athlon 64 3000+ hemma och dom tar alla spel hittills och grabben håller även på med bildhantering och hemsidor och det har aldrig varit några problem.
Sen att AMD är billigare gör ju inte saken sämre så jag kan varmt rekommendera AMD.
Jag får tacka för all information.
Rob; Jag trodde att det var processorn som gjorde datorn snabb!

En helt ny dator ska jag ha. Spelar gör vi inte här hemma mer än dom där gratisspelen som finns i Expessen. Däremot lite bildhantering och att den klarar hemsida, fast det har den här gamla gjort.
Nu har jag lite att tänka på, den datorn blir i så fall den tredje som jag köper. Den första köpte jag -94, det var en Windows 3.11. Det ni!! Så det går framåt.
Sådärja!

(tråden fanns redan som tur var)

Det senaste spelet jag spelade var Dungeon siege..legends of aranna

Men typ såna och Diablo II och äventyrsspel gillar jag då dom tar lååååång tid att lösa och man får använda hjärnan lite också!

Kan även gilla need 4 speed och liknande..

Jag spelar INTE simulatorspel eller shoot the up eller liknade!

Så en ny processor blir nästa steg?

Ok..vad kostar en Amd athlon xp 3200+ då?

Det är den värsta processorn jag kan ha till detta moderkort..
Huckleberry:

Det är ju DET som är så himla konsigt att en NY processor, grafikkort, Ramminne på en gammal dator är LIKA dyrt nästan som en NY dator som är dubbelt så bra!!!

HELT SJUKT!!!

Nåt är fel nånstans!!!
En cpu blir aldrig långsam, den har alltid den hastighet den har.

Utgå från moderkortet och den socket som kortet har. socket=cpu plats
AMD
Socket 754, Socket 939, Socket 940, Socket AM2, Socket F
INTEL
Socket 478, Socket 479, Socket 604, Socket 771, Socket 775

Beroende på vad för sockel moderkortet har avgör vilken cpu man kan ha. Hastighet mm skiljer också på socket och inte bara på cpu:ns hastighet.
Hur mycket pengar vill och kan jag lägga på en dator, det är det som begränsar köpet.
Ska man köpa nytt ska man först kolla på moderkort och sen välja cpu.
Idagsläget hade jag köpt en Intel core 2duo då de är kraftigt bättre än (presterar bättre i tester ) AMD, men dyrare. Men AMD är inte på långa vägar ett dåligt val. Mycket av experttester mm märks knappt hos en vanlig datoranvändare. Så priset kan hos oss vanliga vara avgörande.
Så först moderkortet; vad vill jag ha på moderkortet?
Antal minnesplatser, max RAM, vilket chip (via el. intel ), kylning (fläns el. fläkt ) PCI express (grafikkortplats) är det ända som gäller from nu och framåt ( tills nästa grej kommer ). Inbyggt ljudkort ( har de flesta mb) inbyggt nätverkskort (har de flesta mb), max mhz på cpu? osv
Du får ett riktigt bra kort för runt 600-1000kr, beroende på VAD du vill ha på kortet. För ett kort som kostar 600kr kan vara bra men inte lika mycket funktioner/kort/minnesplaster. Kanske inte heller har så högt maxRAMminne.

Har man en dvd-spelare/brännare, hårddisk (hdd),diskettstation, chassi ( som man kan använda för det nya moderkortet ), mus, tangetbort behöver man bara köpa
Moderkort
CPU
Grafikkort
Minne
=ny dator allt från 3500-10000kr
Helt beroende på vad man vill ha

Nä nu MÅSTE jag sova, ska ju jobba om 9tim
Nu har jag chans att kunna köpa en AMD athlon XP 2800+

Sen får det nog vara nog med uppdateringar till denna datorn!

Till sommaren blir det nog en splitterny dator för en 10.000kr

Troligen en Apple!

Inför ditt kommande Mac köp, kolla in dessa då
www.youtube.com/watch?v=6irAfABLsT0

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem