Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

DNA-register

DNA-register

I en rättsstat är man oskyldig tills bevisat skyldig. Varför skall oskyldiga tvingas till förnedrande provtagningar? Bara för att ni inte anser det kränka er integritet betyder inte att andra inte känner så, alla resonerar inte som ni.

Det är både lättare att placera ut DNA-spår samt att manipulera proverna, jämfört med fingeravtryck, varför de flesta domstolar i de flesta rättsstater inte godkänner mål vars bevisning till för stor del endast bygger på DNA-prover. Det har redan förekommit både i USA och Storbritannien att människor blivit anklagade för grova brott efter planterade DNA-spår. Sannolikt finns även ett mörkertal.

Även om idén om ett nationellt DNA-register förefaller utmärkt idag, i den form som har föreslagits, så betyder det inte att man om 20 år, via olika svepskäl, är förhindrade att genomföra diverse suspekta lagändringar till men även för laglydiga människor. "Att skydda Sverige mot terrorism" är t.ex. redan idag ett absurt svepskäl för Bodström i sina försök att genom EU lagstifta om övervakning av Internet.

Argumentet om att ”bara den som har någonting att dölja kan vara negativ till ett DNA-register” är lika infantilt som O-påläst. Den som ingenting har att dölja kan ju då rimligen knappast vara negativ till ständiga husrannsakningar ”för säkerhets skull”, regelmässig registersamkörning och en angiveriplikt modellerad efter Stasis DDR.

Staten får aldrig växa sig större och mäktigare än det folk den är satt att representera, det är naivt att tro att Sverige är förskonat från den typ av accelererad frihetsinskränkning som idag sker i USA och som över hela världen då och då har drabbat demokratier under hela nittonhundratalet.

Nej, jag litar inte till 100 % på att den härva av myndigheter som utreder allt mellan himmel och jord alltid är objektiva, aldrig misstar sig och aldrig helt enkelt slarvar till det. Nej, jag litar inte på att makt inte korrumperar. Nej, jag litar inte på att politiker alltid kan inse att de gör ont, eftersom de själva kanske tror att de gör gott. Nej, jag litar inte på att makt inte förblindar.

Att man t.ex. däremot systematiskt registrerar människor dömda för ett brott på vilket fängelse i mer än två år kan följa ser jag som en fullständigt separat fråga. I de fallen rör det sig nämligen om människor som redan har förbrukat samhällets tveklösa förtroende.
Antal svar på detta inlägg: 10
Love jag måste tillstå att jag varit naiv i denna fråga och sett till de enorma fördelar som DNA-prov har vad gäller bevisning. Dock har jag aldrig tänkt tanken på planterade bevis vilket ställer DNA-bevisningen i en helt annan dager. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara polisen eller SÄPO som planterar ut bevis. Det kan lika gärna vara brottslingar som vilseleder polisen så att fel personer döms och straffas.
Love jag får nog ta mig en ny funderare på detta med DNA-test och vad som i värsta fall kan följa med i dess farvatten!
Jepp...kan inte annat än hålla med dig Love.
Skulle dock kunna tänka mig att använda DNA som enda bevisning i tex ett våldtäktsmål där förövaren lämnat spema på offrets kropp...
Rättning: sperma skall det vara och inget annat.
Annons
Hänvisar till mitt eget inlägg på min egen tråd om "Hagamannen".
Per Källén har skrivit en underhållande kriminalroman som heter Bevisbörda om ämnet DNA i polisarbetet. Där finns många olika scenarier om vad som kan hända med sk. DNA-spår i brottsutredningar, mycket tänkvärt. Dessutom är den jävligt spännande.
Love:
Jag tycker du är lite motsägelsefull när du menar att det är kränkande att oskyldiga får lämna DNA. Man är oskyldig tills motsatsen bevisats säger du men tycker det är OK att publicera bilder i tidningen före personen ifråga är dömd. Jag får det inte att gå ihop. Är det inte kränkande att få sin bild i tidningen i samband med ett brott man kanske inte gjort. Så DNA-test NEJ, bild i Expressen OK?
tejay4u:

Vad är det du finner motsägelsefullt? Att jag dels värnar om individens integritet gentemot staten, men samtidigt värnar om tryckfrihetslagen? Själv ser jag en uppenbar liberal korrelation mellan dessa två saker att värna om.
Du ÄR medveten om, hoppas jag, att tryckfrihet är en demokratisk hörnsten?

I övrigt hänvisar jag dig till mina svar i tråden som faktiskt handlar om bildpubliceringen i expressen.
Tråkigt att folks intresse för att disktera nationella DNA register inte var högre.
Personligen tror jag att det finns eller åtminstone borde finnas ett betydligt större intresse än vad din tråd visar! Jag har nu läst på lite om DNA och då ser jag direkt att många skulle komma i polemik med varandra och konsenssus vore en utopi. Alltså, bättre att dra på sig säkerhetsbälet och få vara med än att delta och bli utestängd.
Synd dé dú Love, för här finns mycket att säga både om tryckfrihet, människans orkänkbarhet och yttrandefrihet, men det finns klara regler på I-S och dom måste vi följa!
www.polisen.se/inter/nodeid=6843&pageversion=1.html - 18k

Hittade en mycket lärorik sida.Kolla in till höger.Så går en DNA-
analys till.
Göcke: Daniel

Har ni raderat inlägg i denna tråden?

Varför i så fall?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem