Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Färjor?

Färjor?

Hur säkra är egentligen färjor? Jag kom att tänka på Estonia som sjönk som en gråsten på enbart 7 minuter när enbart fören var öppen.
Det tog Titanic nästan tre timmar att sjunka. Då pratar vi inte om enbart en liten futtig läcka i fören, som på Estonia, utan en båt som vars skrov nästan var upprivet till hälften.

Skulle titanic ens ha ett bogvisir så skulle färjan inte ens ha varit i närheten av att sjunka. Man skulle då kunnat ta det hela med ro, ta sig en bira på baren och över huvud taget ej ens oroa sig över att fartyget skulle sjunka..

Titanic var en storhetstid då man ansåg att den senaste tekniken var osårbar.
Efter olyckan så pratades det om att tänka om. Att inte längre tänka på det sättet. Men hur har det gått? Jo, i princip alla rederier har totalfixerat sig vid att elektronik är stensäker. Man har avskaffat någonting som för länge sen existerade: Vattentäta skott. Dom vattentäta skotten har nu ersatts av ett totalt tomrum där man ska kunna mosa in så många bilar för transport som möjligt.

Fick jag välja idag så skulle jag känna mig tryggare av att åka i en nästan hundra år gammal konstruktion som Titanic, än att färdas i dagens gärjor, där man när olyckan är framme inte har en chans att hinna ner i någon livbåt.
Antal svar på detta inlägg: 2
Fajjer hur ofta händer det olyckor med färjor som är så allvarliga som estonia?
Och för att dra en paralell hur ofta händer det en allvarlig olycka med ett bil?

Vilken skulle du känna dig säkrast att åka i?
Jag tror jag föredrar att färdas i en Svävare. Det enda fordon som enbart berövat en människa livet sedan den uppfanns. :P

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem