Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Dålig lukt avlopp

Dålig lukt avlopp

Nyligen vid ett köp av en bostadsrätt som jag fick besiktad innan köp vad gäller ev. fuktskador etc.. (Inga problem med detta.)
Men det är så att i badrummet från dess avlopp vid badkar är det en unken lukt som sprider sig i avloppet. Blir bättre just när man spolat vatten och det runnit ner vatten i densamma.
Någon som har något bra förslag om jag kan behandla med någon form av kemikalie för att bli kvitt denna odör.
Tacksam för förslag.

/Skunken
Antal svar på detta inlägg: 10
Kan bero på att golvbrunnen varit oanvänd en längre tid.Spola o låt det rinna under en längre stund.Kolla också att den är rensad.Lycka till
Antar att det är ett vattenlås vid avloppet. Har det varit oanvänt ett tag så torkar ju vattnet upp, som skall förhindra lukt från avloppet. Är vattenlås oanvända en tid måste man spola vatten för att det skall förhindra lukten.
Att använda kemikalier är bara att tillfälligt förhindra lukt samt att miljömässigt göra en otjänst.
Som du säger försvinner lukten vid spolning, men det fodras också en tid ventilation, den har förmåga att fastna i tak å väggar.
Kan även vara så att en "hårboll" flyter omkring som gör att smutsen binds vid den och det luktar härsket.
Ta bort locket och gör ordentligt rent en gång med lite klorin sen håller det sig nog ett halvår i alla fall!
Annons
Ja, längre tid... har stått tomt i en månad då inte lägenheten varit bebodd. Men som lekman på detta område, ska jag låta vattnet rinna typ ett dygn eller handlar det om några timmar. Förstår att det är väl bara att prova sig fram och se om man märker någon skillnad med rejäl vädring och sköljning.
Men som jag förstår ska jag alltså inte bruka någon form av kemikalie i avloppet.
Det behövs bara en liten stunds spolning och därefter vädring. Det gäller egentligen bara att vattenlåset (kröken på röret) skall vara fullt av vatten så att lukten inte kan transporteras igenom. Det är alltså ingen stor genomspolning som behövs. Låt vattnet rinna en stund och vädra ut, så ska lukten nog försvinna.
bara så mycket vatten som täcker själva låset i golvbrunnen
(1-2liter )
en dåligt skiss kanske kan ge förståelse för en oinvigd.
jag gör inga anspråk på konstnärlighet

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02413.jpg

rensa botten från skräp och och dyligt som redan har sagts

det samma gäller toan och avloppet i tvättkaren mm
alla har de vattenlås/doftstoppare med samma princip
Det kan vara en annan sak som inte har nämnts här. Om du tittar på Göckes bild ser du den delen av brunnen som går ner i 45 graders vinkel och sedan går rakt ner mot vattnet. Den delen är i många nya brunnar tillverkad av plast och den kan monteras bort. Om den går att montera loss kan den packning som tätar mellan denna del och resten av golvbrunnen vara otät. Jag hade en trillskandes golvbrunn på detta sätt som jag till slut tätade med silikon.

Om den delen jag nu nämnde inte är av plast, utan av metall, finns det i Göckes bild en liten mutter mitt på den 45 graders lutande delen. Det är ett hål för att kunna föra in ett rensband i brunnen. Denna mutter kan förstås också vara otät.

Lycka till, det är ett skitgöra. (-;
bra frille
det är geggigt så ta på långskafftade gummihandskar
Tackar för alla finfina tips. Ska nu hem och ta på mina inseminationshandskar och börja det som ni kallar det skitgörat...
ja, det kan även sitta gegga i röret från karet till golvbrunnen! jag
byter det ibland, svårt att få rent

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem