Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Aktier

Aktier

Här är en rolig grej,om detta vågspel,som man håller på med.

Telia har ju gått ut,och lovat extra utdelning,på 3:-/aktien.
Många tänkte nog,att här kan jag tjäna några tusen snabbt,och
har köpt på sig några tusen.Idag är sista dagen för att få dessa
3:-.Vad händer då.Jo aktien har hittills sjunkit 4:-,och det kan
bli värre.Alltså ren förlust,i stället.

Jag hör i luften,hör tusentals människor,svär över detta elände.

Den som gapar efter mycket,mister...........He,he
Antal svar på detta inlägg: 10
Telia har sedan börsintroduceringen varit en riktigt dålig investering! Jag förstår heller inte hur man kan resonera sig fram till att ta del av utdelningen, då aktier köpta efter denna utsago ej är kvalificerade till utdelning.

Då finns det bättre sätt att göra 10% på insatt kapital......

Norsk råvarufond ?

Inför stundande USA/Iran konflikt så kommer oljan att dra iväg ännu mer, och även om det inte skulle vara så, så är det ju en ganska bra uppsida, med en ganska låg kalkylerad risk, sett till marknadsindikatorerna inom olja, oljepriser, tillgång, efterfrågan, etc.....

Med aktier så betalar man ju inte för värdet av produkten, utan man betalar för vad marknaden tycker att produkten är värd, och det kan ju vara svårt att kalkylera in..... Oljepriset styrs ju på ett lite annorlunda sätt och kan åtminstonde betraktas som en lättare uppgift att räkna på...

// Xenix
Jag har satsat på olja i Sibirien.Det är så nära vansinne man
kan komma,utan att bli inburad. He,he

Men jag har garderat mig,med Riksgälden.

Xenix! Du är tydligen insatt.Oljan i Nordsjön kallas Brent,men
den påverkas ju inte av,den ryska oljetillgången.Vill ett ryskt
oljebolag exportera,får dom betala exsportskatt till staten.Därför
är ju dom lite låsta,om inte priset är skyhögt.
Skall man hoppa av dessa opålitliga ryssar,eller vad.....?
Jag undrar lite om: omvänd split

jag har köpt 110000 Flyme b aktier för ca. 0,05 kr styck. Nu har det blivit en så kallad omvänd split och priset ligger nu på ungefär 4.40 kr styck men jag har samma antal aktier stämmer detta ni som vet??

/sven
Annons
sven: du kan inte ha samma antal aktier efter spliten. Titta noga i dina dokument eller på VPC-kontot. De gjorde idag den 28 april en 1:100 omvänd split vilket innebär att du nu har 1100 aktier och inte 110000 st.

Nej! Då hade du varit en rik man,lite för enkelt.Jag tippar att
du har 1100 st aktier,till ett sammanlagt värde av 4.400:-

Verkar som du ligger back,men det vänder fort.
Jag trodde som ni, men i mitt konto har jag 110000 st aktier till ett värde av ca 450000 kr. Har ringt till banken och frågat och dom gratulerade och sa att jag skulle tipsa dom nästa gång. Men jag återkommer när jag har svart på vitt.

/sven
Det tar några dygn,innan dom ändrar.Du behöver inte vara
orolig.Så lätt går det inte.He,he
Jag tillhör dom som har Telia!!! Fast jag har inte köpt dom själv, fick ärva dom efter min bror som dog för 4 år sedan. Det var ingen som ville ha dom så jag fick köpa dom för 75 % av dagsvärdet den dagen. Jag har gjort en förtjänst, inte så stor men i alla fall....en liten slant.
Sista handelsdag med den gamla aktien var den 27/4. Avräkning sker efter hur många aktier du hade vid utgången av den 27/4 och avräkningsdag är den 3 maj. Vänta till efter den 3 maj så ska du se att det står rätt på kontot.
Sök, på Google: Flyme och omvänd split
Leiake...

Jag tror att du har gjort en bra investering på lång sikt!

Jag tror till och med att det är en fantastisk investering på riktigt lång sikt!

Oljetillgångarna i Östra delen av det än så länge oexploaterade Ryssland verkar efter provborrningar vara mycket stora!

Varför inte börja pumpa ?

Helt enkelt för att det inte lönar sig!

Det finns så stora lager med olja idag i befintliga källor, att inget bolag fullt ut investerar i annat än rättigheter för provborrning idag. Däremot om sisådär 20 år, så är jag övertygad om att dom har dragit pipelines från östra Ryssland ner till såväl Asien som över landet till Baltikum.

Det krävs ju stora investeringar för att det är så otillgängligt, och varför investera i dom nu, när man kan pumpa upp billigare olja i befintliga hål ???

Det kommer att ta lite tid för Ryssland, men om mindre än 50 år så kommer det landet att ha återtagit sin plats i världsordningen med hjälp av sina naturtillgångar!

Tag skydd! - Ryssen kommer......

// Xenix

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem