Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Länk ?

Länk ?

Vad är en länk och hur använder man den ? Allt emellanåt dyker det där med länkar upp som jag tycker i olika sammanhang, men jag är helt ställd då jag inte vet vad en länk är. Snälla någon förklara så en kattskalle begriper. Har en hel del med för er snitsare enkla frågor. Törs jag komma med dem också ? I så fall hör jag av mej.
Antal svar på detta inlägg: 6
Jag säger som jag brukar ! Det finns inga dumma frågor, däremot en hel uppsjö med dumma svar.

En länk är en skriven rad som om man klicj´kar på den tar dig till ett annat ställe på Internet.

Tex. om jag vill göra någon uppmärksam på på en sida som heter www.skatteverket.se så skriver jag detta bara, då har daniel mfl. ordnat det så vist att det blir en länk av den lilla raden.
Om du då "klickar" på den blå länken så kommer du dit per automatik.

Enkielt, fiffigt och bra.

MVH
/B
Fråga på bara! Alltid finns det nån som kan hjälpa till...
det här är en länk
http://www.internetstart.se/

en genväg på dit skrivbord i datorn är dessa ikoner som du ser
till papperskoren, mina dokument osv men de kan även kallas länk till just rogramet det skall starta. eller dokumentet.

man kan säga att en länk innehåller informationen om sökvägen dit den pekar.
Annons
En länk är en förbindelse från en hemsida till en annan. En länk kan vara i textformat eller i bild.

Detta är exempel på en länk i textformat:

Länk: www.internetstart.se/resa_turism.asp

På den sidan finns en mängd länkar till andra resebyråer och turistinformationshemsidor.

Absolut, fråga på - det går så bra!
Hej Seggre95 !
Jag känner mig visserligen inte som en "snittsare" eller "data-freak" men jag har full förståelse för hur du känner och reagerar. . Trots att jag är amatör men har hållt på med datorer och olika program i många år nu så är det fortfarande massvis med ord och uttryck som inte kan analyseras i min hjärna. . Delvis beror detta på att många "data-uttryck" kommer från engelska språket och ofta finns det ingen direkt översättning till svenska. . Utan även vi här i Sverige använder det engelska uttrycket eller ordet helt inblandat i vårt eget tal. . Ordet länk är en översättning av eng. link.

Engelskt uppslagsord : link

Svensk översättning : länka ihop, koppla ihop, koppla samman, förena, förbinda, knyta, anknyta (verb; transitivt)

Det är helt enkelt ett ord eller en ruta eller liknande som man kan klicka med "mus-pekaren" på för att komma till en annan sida ute på "webben" som det heter.

www. betyder t.ex. world wide web = världsomfattande nätverk. .

Det blev lite långt men jag hoppas att jag kunde hjälpa dig.
För övrigt behöver du inte känna dig som en "kattskalle".
Själv är jag mera som en "strunt-gubbe" . .
Tack och bock för tipsen. Hälsningar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem