Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Trådlöst bredband

Trådlöst bredband

Är det någon här på IS som har trådlöst bredband? Telia erbjuder trådlöst inklusive nytt modem och PC kort just nu för en mindre summa.

Abbonemangskostnad 89/månad!

Fungerar det lika bra som det man har idag, i telefon jacket?
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Det funkar säkert hyfsat, men tänk bara på att det utöver den fasta kostnaden på 89:-/månad, även tillkommer en rörlig del när du surfar som är 15:-/Mb.
Jag hade personligen inte ersatt mitt bredbandsabonnemang med ett sådant.
Vad jag har hört så är det inte lika säkert heller. Jag har Glocalnets ADSL och är nöjd med det.
Seniorita

r det 0,5 MB,så glöm det.Du måste ha minst 2,0 MB.
Annons
spelar väl ingen roll vilken hastighet du har på webben/internet.
den kan du inte få snabbare än den du abbonerar på.
och har inget med hastigheten på den trådlösa förbindelsen.
i det lokala nätverket
Personliga åsikter!

Trådlöst nätverk suger FETT!

Jag har kört trådlöst i 2 år snart och har arbetat mig igenom D-Link träsket, Netgear sörja, Zyxel-skit och till slut Cisco-trash!

Det är helt klart och bevisat att ett trådlöst nätverk fungerar mycket sämre än ett trådbundet!

Den tappar anslutningen, och så tar det ett par minuter innan den kopplar upp igen...

Den missar en massa paket i mottagningen och måste ta emot dessa flera gånger, vilket gör att det börjar sega ner sig.

Just nu kör jag med en ciscorouter med en yttre antenn som gainar upp 10db, sitter 20 meter från platsen i samma våningsplan, och tappar anslutningen ? ? ? ?

Det suger......

Kan man dra en tråd, så skall man göra det.......

// X
kostar det 15kr/mb så kommer du blir grundligt lurad Seniorita.
Eller iof har du mycket pengar du vill lägga på bredband så kanske det är ok. Men det kommer inte bli billigt hur du än vrider o vänder på det. Även om månadskostnaden är 89kr.

Bredband ska alltid vara flatrate. annars är det dyrare än det smakar.
Xenix du har inte funderat på att du köper dålig utrustning eller att du kanske inte har kunskapen att ställa in rätt eller att du har en 19m tjock betongvägg imellan dig o routern? Eller du kanske har olika märken på accesspunkt och wlan kort? Du skriver inget om du bytt wlan kort eller bara accesspunkt.

Eller som polarn, du kanske har en prins-bertil som stör signalen till wlan kortet?

Cisco skulle inte vara världsledande på nätverksutrustning om de inte viste vad de höll på med.

och till sist självklart kan det bli störningar i ett trådlöst nätverk det är ju radiovågor. Själv har jag aldrig haft problem med mina 3com, d-link accesspunkter de har fungerat klockrent ihop med intel, d-link(och moddade d-link) och 3com wlankort.
Rob...

Jag vet vad jag gör och har alltid bytt ut såväl accesspunkt som kort i burken vid varje byte! Just nu så fungerar det tillfredställande, men långt ifrån bra!

Har en kommunikations central i byggnaden där allting sitter.

Trådlöst villalarm, Siemens Gigaset hemtelefon, Trådlös router med special antenn.

Jag vet att mina problem beror på den mängd olika radiosignaler som jag kör samtidigt, men jag tycker inte det skall spela någon roll då dom kommunicerar på olika frekvenser!

Det gör det tydligen..... Och varje tekniker jag pratar med, säger samma sak, att jag har för många sändare igång samtidigt, men om detta står det intet i produkt brochyrerna! Inte någonstans för den delen....

Köpte Cisco för att slippa problemen, och bättre har det ju blivit, men bra är det inte!!!!

Jag tycker att det borde ju funka hos mig, om dom kan få det att funka på allmäna platser! Snacka om störningar i luften ????

Jag bor ju trots allt utanför stan, och är ju någorlunda befriad från radiostörningar i övrigt....

// Xenix

(PC & Nätverkstekniker sedan 1993.)
Men det bredband som beskrivs här går ju via mobilnätet med antingen 3G eller GSM om det gör någon skillnad för svaret huruvida det är stabilt eller ej...
Dessutom såg jag nu på Telias hemsida att det inte kostar någonting att surfa mellan klockan 19-07 på vardagar eller på helgerna...
Jag har i alla år bara haft nätkabel-anslutning till mitt ADSL-modem och det har fungerat utmärkt. Min fasta dator är fortfarande ansluten via kabel. Men nu med en sådan här sommar och ett nyinskaffat partytält på terassen har jag bytt ut den tidigare Netgear-routern mot en DLink trådlös DL 524 så att jag kan sitta ute med min bärbara dator. Min fasta dator är fortfarande ansluten via nät-kabel. Kabeln är ju redan dragen och med en förlängningsstång till 17 mm borren var det ingen match att borr ett hål i träbjälklaget och stoppa ner kabeln där. Så att jag slipper ha kabeln dinglande i trappen ner till källarplanet där den fasta datorn står.
Tidigare hade jag 0,5 MB/sek men nu har jag gått upp till 2,0 MB/sek. Det är kanske ingen stor skillnad men nog märks det att det går mycket fortare att bli uppkopplad till en web-plats. Skillnaden är inte lika stor som den var mellan uppringt modem och ADSL-modem men jag är helnöjd med 2,0 även om det kostar något mer per månad.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem