Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Svårstartad Volvo 240 efter regn

Svårstartad Volvo 240 efter regn

Hej, förstår mig inte på något om bilar, och väljer därför att söka hjälp på IS.

Min gamle Volvo 240 fungerar trots sin ålder i allmänhet helt utan klagomål, men jag har märkt nu när regnområdena avlöser varandra, att den blivit oerhört svårstartad på morgnarna efter regn, när jag till slut får igång den krävs det c:a tio minuters körning, för att den skall ha jämn gång och inte hacka.
Förmodar det går in fukt någonstans, men var och vad kan man göra åt det.

Kan du något om bilar, så ge mig gärna ett tips, och ett STORT TACK på förhand.

Michael
Antal svar på detta inlägg: 4
Hej "micke03"du bör kolla om du har fukt innuti fördelarlocket,torka rent och spraya lätt med tex 556 sätt tillbaka fördelarlocket och starta motorn den är nu mycket mer lättstartad än tidigre om inte kolla även tändkablar, det kan även vara en spricka i fördelarlocket och då måste det bytas mot ett nytt det är en ganska liten kostnad,lycka till.MVH xyz
Det är förmodligen tändningen som strular
defekta tändkablar/tändstift
spricka i fördelarlock
kondens i den elektroniska tändningen
osv.

om du inte tar den till en verkstad som kan kontrollera detta
med instrument, så är det try and error med bytes delar som gäller
eller om bilen är knackig i gången en tid , testa med att känna på
tändkablarna, en risk där är att du kan få en del stötar.
men då vet du att det är fel i isoleringen.
Tack för tipsen, jag har varit ute o torkat fördelarlocket, kollat kablar m.m, så nu får jag se vad händer nästa gång det regnat, fantastiskt att man genom detta forum kan finna så många hjälpsamma människor, det värmer verkligen!

Michael
Annons
Efteråt när du har bytt alla delar såsom fördelarlocket tänd/kablar/stift så ta o spruta över med motorplast, som gör alla tänddelar mindre känsliga för fukt o dylikt

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem