Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Problem med startsidan

Problem med startsidan

Hej! Jag har fått problem med min startsida. När jag ska öppna Internet explorer så är startsidan: http://www.safetyhomepage.com/

Fastän att det står Internetstart som startsida så kommer http://www.safetyhomepage.com/. upp. jag har provat med andra startsidor men har ej funkat. Jag har också testat att leta igenom datan efter spyware m.m. Men i Mozilla firefox så är startsidan som vanligt. tacksam för svar
Antal svar på detta inlägg: 8
Troligen virus eller trojan.Kör scan med Panda

www.pandasoftware.com/activescan/ - 38k
ok ska testa med det!
Låter som spyware (en fil som tränger sig in i IE och lägger sig över sin egen startsida utan att man ber om det)
Oftast får man bort det genom att köra något adaware - liknande program.. adaware kan du ladda hem från Download.com och är helt gratis.
Hoppas det fungerar!
Annons
Jag har sökt igenom datan efter spyware och virus. Jag har sökt med: Spyware Doctor, Adaware och spybot. hittade några spyware program. tog bort dom. startade om datorn och när jag startade IE så var startsidan fortfarande: http://www.safetyhomepage.com/
nr1 i felsökning av skit som virus och annat otyg
jobba utan närverk.
och stäng av java stödet, raddera pluggins osv i IE
de kan du alltid få tillbaka när du behöver dem.
raddera tillägskomponenter som inte är microsofts egna
osv. i IE

du har en mask som reproducerar sig självt, tar du inte bort
källan eller det som startar igång det så kommer den tillbaka. ofta när du börjar att surfa igen.
Hej! tack för tipset Göcke . Jag sökte igenom datorn med panda antivirus 2006. tog bort spyware program och virus. Satte i internet kablen och startade IE. Samma sida kom upp igen. Dessutom har jag fått en skit störig sak på aktivitetsfältet. Där blinkar en gul utropstecken och en ruta kommer upp. Där står att jag fått virus och måste installera olika program. kanske måste formatera hårddisken.
Det löste sig med pandas antivirus nu så är datorn som vanligt igen.
för alla tipsen
Cool_boy , jag har aldrig formaterat om en hårdisk för lite skit.
blir du tillsagd via popup att göra detta eller installera proggs så
har du definitivt skit i maskinen som vill lura på dej att utföra det de rekomenderar. alltså det som dessa peroner vill.

när du får varningarna från Panda eller andra seriösa virus skydd
så skall du även kontrollera på deras sida om de har egna rekomendationer för det som de har varnat för.

alla problem finns nämligen inte hela och färdiga lösningar på
utan man måste ibland göra handpåläggning manuellt, för att lösa.

Därför kan jag inte tipsa dej mer än skenerellt hur du skall göra.
även om jag skulle veta hur man gör när jag är vid din dator.

men tittar man på problemet
att man får tillbaka skiten tex efter en omstart, då ligger förmodligen
en del av problemet i att de har nestlat in sig i registret
och då även i säkerhets kopian av registret, därav svårigheten av att ta bort det. det kan också vara så att de helt enkelt tagit en systemfil som värd osv. Det finns nämligen många olika sätt att
bli osynlig för en vanlig användare.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem