Onsdag 17 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Alla dessa skator

Alla dessa skator

Är det bara jag som tycker att det är otroligt mycket skator i vår urbana miljö nuförtiden?

Bara för 20-30 år sedan var skatan en ganska sällsynt fågel i våra parker och bakgårdar. Det var en utpräglad skogsfågel. Idag kan man bara på min gård notera flera tiotals fåglar vid vilket givet tillfälle som helst.

De här fåglarna har blivit väldigt tama och där av ganska fräcka. Jag har efter en moderat ansträngning lyckats att få tre av dessa nyfikna gynnare att bli riktigt tama. De har varsin ett passande namn. Två av dem är honor, således heter de Mona och Gudrun. Den tredje är en hane och som sig bör så heter han Göran.

Mona och Gudrun kommer tidigt på morgonen när min balkongdörr är på vid gavel. De har utmärkt insyn in i mitt vardagsrum och synar gör de verkligen. Gudrun har blivit så fräck att hon till och med spatserar in i vardagsrummet och tigger mat. Tyvärr är jag alldeles för svag för att neka henne lite överbliven spagetti eller skummet på en öl. Hon kommer med andra ord oftare och oftare.

Mona är som hennes namn antyder en listig rackare. Hon låter Gudrun ta riskerna för att sedan avtvinga henne bytet. Står oftast inte i skottlinjen som Gudrun. Hon har heller aldrig vågat sig in i vardagsrummet. Hennes komfortavstånd är ca 3 meter eller 50 kontokortslängder.

Sedan har vi Göran... Han är som sig bör störst och tjockast av alla tre. Kommer oftast under sena eftermiddagar och är då rejält sugen på allt gott som jag har placerat i påsen ämnad för komposteringsmaskinen. Den ligger tyvärr kvar vid entrédörren och det är det Göran väntar på. Måste jag nämna att det är ett he----- att städa upp efter honom? Han har blivit så fräck att han knackar på dörren för att upplysa mig om mina skyldigheter gentemot honom!

Glöm inte våra skator och ge dem något gott i strupen, framför allt den 17:e september!

EZ
Antal svar på detta inlägg: 13
Sidor: 1 2 Nästa »

Ha, ha, ha. Den var bra !
Hur är det? Är det skottpengar på skator??
Ja när det är skottår eller valår. Men det är så svårt att lära valarna att skjuta. Antagligen beror det på allt valfläsk

EZ
Här i hembyn har vi också ett stort problem med skatorna...de är så många att jag närmst vill beteckna byn som infesterad av skator.
Tyvärr så är det många som matar dem och sen ser det ut därefter också härhemma.
Hål i gatorna, husen nersmutsade, skräp ligger överallt och det mesta står och förfaller.
Folket har helt enkelt inte råd att hålla standarden uppe...skatorna kräver alltför mycket, och folk fortsätter mata dem...

När man sen för på tal om att vi borde minska beståndet så får man bara till svar att det har alltid hållts skator här minsann och vad skulle i så fall för fågel invadera byn...kanske nåt mycket värre.
Nu är ju skator kända för att smutsa ner och förstöra, liksom annan svartfågel.
I andra byar hålls svartfågel efter betydligt bättre och där ser man att folk lägger sina resurser på betydligt bättre saker än fågelmat...det är betydligt renare runt gatorna och husen i den byn är inte lika fulla med fågelbajs. Och inte ser man heller nån anan fågel som stör och skräpar ner.

Det är dock svårt att få folk att inse att forsätta mata skatorna inte leder till något bättre, och de få kommunjägare vi har är inte heller några skarpskyttar som ligger och lurar på skatorna varje morgon.
Man får väl bara hoppas att folk till slut ser att svartfågeln mest gör skada och ser att det även finns sädesärlor, finkar och falk i vår by.
Annons
Jaha, var det sååååna skator vi pratade om!
Då missuppfatttade jag allting.
ElectricZombie !

Vi bor ju i samma by,så jag kan intyga att här finns skator.Jag trodde
jag var smart och sågade ner träden dom bodde i.Nu har dom byggt modernt i höga träd 100 m från mig i en park.Där kan jag
ju inte såga ner dom. Dom är listiga.

Vi har ju en Pizza på Göteborgsvägen.Där hade dom glömt sätta
på locken på soptunnorna.Din Göran hade tydligen varit där och
rivit ur 5 soptunnor,som låg utspritt över hela samhället.

Vilken förödelse.Det liknade Beirut.
Vi har en skata här i vårt område, den är ful så in i vassen. Den har tappat all päls på huvet. Den är helt kal. Jag vet inte om den är sjuk eller mobbad av dom andra skatorna. Jag funderar på vad jag ska ge den för namn. Fredrik kanske!
Fredrik är väl inte nåt riktigt bra namn, Johanna...det är trots allt skator vi pratar om här...Pär eller Bosse passar bättre.

Här har vi en skata som är döpt till Stefan...kanske det vore ett alternativ ?

//Breeze
Har den tappat alla fjädrar(päls,he,he)på huvudet skall han heta
Kalle (skinnskalle)
Hhaha, många trevliga förslag. Jo, du hade rätt Joanna. I mitt initialinlägg var det inte riktigt våra bevingade vänner jag hade i tankarna. De var så att äga endast budgivare men med en hel del sanning bakom.

Från början hade jag verkligen velat skriva om de zoologiska skatorna men det är så lätt att vingla till i dessa tider

EZ
Hahahaha....vilka sköna namn du gett dina nya vänner*S*
Härlig berättelse du har. Förstår att dom är riktigt mysiga och personliga. Vi har oxå väldigt mycket skator som dessutom slåss med våra Fiskmåsar. Hellre skator än fiskmåsar....dom är inga roliga fåglar. Skiter ner allt som finns, glöm att tvätta bilen..för den ser ut som man kastat flytande krita på den.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem