Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Gör en backup av partition C:

Gör en backup av partition C:

Här kommer inlägg från tjatgubben igen.
Jag läser då och då olika inlägg i Forumet där personer har fått olika problem med sin dator. . Ofta får de då förslaget att göra en systemåterställning. . Men ofta blir svaret att det inte hjälpte att göra en systemåterställning.
Själv har jag under många år gjort en "backup-kopia" av partition C:/ , där operativsystemet och många program är installerade.
När datorn fungerar bra gör jag en "backup-kopia" av C:/. . Och ibland gör jag även en "backup-kopia" av partition D:/ där jag har olika mappar med program (sådana som inte måste ligga på C:) och alla andra slags filer och foton mm.
Om / när datorn börjar "spåra ur" och klångla gör jag en "återställning" (restore) av partition C:/ med hjälp av den "backup-kopia" som jag gjorde när datorn fungerade helt ok.
För min del sparar jag "backup-kopiorna" på partition E:/ på hårddisken. . Om risken finns att datorn snart pajar helt bör man spara "backup-kopiorna" på en CD eller på en annan hårddisk.

Om / när jag tänker installera en beta-version av ett viktigt program som kanske kommer att påverka hela operativsystemet gör jag alltid en "backup-kopia" av partition C:/ innan jag installerar det nya programmet.

Själv har jag i alla år använt Norton Ghost för att skapa och återställa "backup-kopior". . Och det har alltid fungerat klockrent.
Det finns många andra program (även gratis-program) för att göra "backup-kopior" och de fungerar säkert också bra.

Som jag ser det bör man göra en "backup-kopia" ca. en gång per månad när datorn fungerar bra. . De tidigare "backup-kopiorna" kan man deleta (ta bort) när man gjort en ny, så att de inte bara ligger och tar upp plats på hårddisken.

De flesta hårddiskarna är idag 40 - 80 GB stora och som det har diskuterats tidigare tycker jag att man bör ha minst två partitioner gärna tre. . Den första där operativsystemet och de flesta (eller i alla fall många) program är installerade är C:/. . Den bör vara 10 - 20 GB stor. . Den andra, D:/ , är då 30 - 60 GB stor. . Om man vill ha en partition E:/ också så kan man låta D:/ och E:/ dela på vad som finns på hårddisken sedan C:/ har fått sina 10 - 20 GB.

Det finns givetvis många som tycker att det är helt onödigt att dela upp hårddisken i olika partitioner. . Men om man vill göra "backup-kopior" av t.ex. C:/ bör C:/ inte vara större än nödvändigt för att rymma operativsystem och nödvändiga program.
Antal svar på detta inlägg: 9
OK: men om inte vill använda Norton Ghost eller något freewareprogram?
Hur gör man för att kopiera hela C:/ till en lös USB-hårdisk?

Det vore ju det bästa för då kan man ju starta på USB-disken om C:/ krånglar.
Ser ingen anledning till att packa ihop med ett specialprogram då en extra disk inte kostar en förmögenhet, enklast möjligt ska det vara.

Har köpt en för ändamålet på 250Gb men om man försöker kopiera rakt av så får man felmeddelande om att filen-.??? kan inte kan kopieras för att den används och sedan avbryts kopieringen.

Så hur gör man?

Fick generalknas i våras så datorn inte ville starta ens i felsäkertläge, men en kompis hade ett helt operativsystem på en cd som det gick att starta med, så alla bilder och andra dokument kunde räddas över till en USB-disk innan hårddisken formaterades om.
för att kopiera en befintlig c.partition behöver du endera
ett backup program som har möjlighet att ta med systemfilerna
eller ett externt OS som kan läsa NTFS och göra en rawcopia av disken endera fil för fil eller block/sektor

att försöka göra copy på öppna filer kan ställa till det.

axes förslag är nr1
backup nr2

så förkasta inte axes förslag.
den ger också möjligheten att slippa omregistrering på microsoft
igen.
Det förvånar mig att så många ringaktar systemåterställningen.
Men nu börjar jag undra om folk har rätt inställning på sin dator.

När ni går till systemåterställning,så ser ni till vänster inställning
av system..... med rött.När man klickar där så får man upp en
ruta med diverse bla,ha.Men så är där en ruta,där man kan
inaktivera återställningen.Den skall man inte sätta en bock i,
för då fungerar det inte
.

Jag har förstått att många har det lite bakvänt.Nu sist var det en
kvinna som erkände att så var fallet och jag tror att många har
samma problem.

Det finns längre ner en pil där man kan halvera återställningen.
Ställ den på 6 %.Det räcker.
Annons
Ni måste klicka på inställningar vid t.ex C-Disk övervakas för att
ställa in 6%.
du har nog fångat in ett av problemen Leiake med systemåterställningen, och jag ringaktar inte den.

ett annat är att det även går att spara en personlig återställingspunkt, på klockslag.
det behöver inte alltid vara med automatik.

Men systemåterställningen tar inte bort skiten!
filerna är fortfarande kvar.
och kan i många fall aktiveras igen.
men den hjälper till att ställa tillbaka register och systemfiler
till bra värden igen, för de som är mindre kunniga.

så en systemåterställning ligger på plats 3 för mig.
när man använder den vid rätt tillfälle är den
ett bra hjälpmedel.
En annan nackdel med systemåterställningen är att den käkar MB.

EZ
Vad är 4 GB,när du har en disk på 200 GB.Sen går det enkelt att
radera återställningspunkterna utan den sista.Tid 30 sekunder.
Göcke!

Undrar om inte "all skit" försvinner om man gör på rätt sätt,genom
att bocka för inaktivera och köra sitt virusprogram en gång och'
därvidlag skaffa sig en helt ren återställningspunkt.

Man kunde döpa den till "Göckes goda råd" så vet alla att det är OK.
"Vad är 4 GB,när du har en disk på 200 GB"

Förvisso.

EZ

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem