Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Bilskärms trubbel !

Bilskärms trubbel !

Hejsan igen... Problems med en laptop den här gången! Bildskärmen ballar ur och visar bara skuggbilder av sig själv! Det går inte att se ett skit på den med andra ord... Det konstiga är att jag kan koppla den till min samsung 181T och då funkar det kanon! Så VGA porten är alltså ok.....

Har provat med att uppdatera BIOS, drivrutiner, et.c......

Funderar på om det finns något virus som kan påverka datorn, men då skulle väl inte VGA porten heller ha fungerat eller ?

Man kan iofs, se på den i typ 3 sekunder, medan Compaq loggan visas och man kan trycka F10 för att joxa med bios... Men direkt när XP loggan kommer fram så skiter det sig, fungerar inte heller i felsäkert läge....

Någon som har en idé om vad det kan vara ?
Antal svar på detta inlägg: 10
kolla om det skall vara någon speciel drivrutin för just din dator hos compaq/hp för skärmen. sedan har du inte nämnt vilket os du har installerat, och om din dator stöder det.
compaq är lite kittslig på att de vill ha egna drivrutiner istället för microsofts för hårdvaran. annars så verkar felet vara att skärmen inte vill hålla igång hela tiden. du kan ju testa med en vanlig startdiskett om det blir synligt i skärmen då. med vanlig standard upplösning. ja förmodar att du har försökt att installerat xp på burken? rätta mig om jag har fel.
mvh / göcke
Backlight'en kan vara problemet på din TFT skärm!!!

Hej på er vänner.

Det låter på dig som om du tror att den här är gammal ?

Den är helt ny nästan och levererades med XP och allt vad som kan tänkas!

Har använt den i 3 månader, då skärmen började flippa ur, har kört den via VGA porten den senaste månaden...

Men nu har Compaq hämtat den.... PÅ SERVICE!

Tack ändå!
Annons
Skulle ju iof kunna vara så att du på något konstigt vänster fått upp för hög upplösning på skärmen så den ballar ur med tanke på att den fungerade perfa när du startar datorn tills XP börjar ladda dina inställningar för upplöning och Hz.
Minion: det är ok, när jag skrev så tänkte jag på min egen compaq, den blev så där knäpp när jag installerade om os-et.
men som du skrev att den bara var 3mån gamal så lutar det åt fel i hårdvaran, tur att man finner detta innan eventuell garanti utgår. böt skärm på min första bärbara 12" skärmen kostade mer än vad dator kostade på marknaden.
lycka till /göcke
Visserligen hör det inte till ämnet, men eftersom det egentligen är avslutat så säger jag det ändå. Priser på att reparera laptops är sjukt höga. Jag "råkade" bryta av plaststyrpiggen som sitter i mitten av USB-porten på min DELL. (jag råkade fastna i USB-kablen med foten) Det kostade 10 500 att laga den, + moms så klart. Dom fick byta moderkortet sa dom. Att det skulle gå på något godwill eller garanti konto var inte att tänka på. Nu hade jag lite tur så att min "drulleförsäkring" tog det minus en självrisk på 1200 spänn. Datorn var bara 3 månader gammal när det hände. men fanns i kvar på marknaden. Tillråga på allt så glömmer verkstaden att montera tillbaka en bussning i gångjärnet till skärmen så den glappar. ALDRIG mer DELL !
Bosse : tyvär så är det fler märken som är dyra på reservdelar, även om det inte är någon tröst.
Nä det är klart att reservdelar är dyra hos de flesta. Det kanske är mer principen att komponetbyta istället för att laga som jag vänder mig emot. Ett så stort företag som DELL borde väl ha tillgång till en lödpenna. Det är ju ändå inte mer än fyra lödpunkter i kanten på kortet. Hade jag vetat hur det skulle bli hade jag aldrig skickat in den på service. Dessutom så var de inte särskilt trevliga att prata med när jag försökte förhandla med dem. Nä, som sagt aldrig mer en DELL.
Håller med dej Bosse, böt display på en psion för ett år sedan den kosstade mer än 1500pix pluss arbete och frakt, helt absurt. och då löder de inte ens.
Bra karl reder sig själv.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem