Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Säkerhetskopiera DVD

Säkerhetskopiera DVD

Undrar om det går att göra en säkerhetskopia på en vanlig DVD-spelfilm. Min dotter har lyckats repa några av sina barnfilmer och vill därför i förväg nästa gång kunna göra en kopia om hon "går loss på" dem igen.

Tack!
Antal svar på detta inlägg: 8
det enklaste är väl att testa att bränna en kopia
och testa att spela upp den.
Här får Du lov att krympa filmen, för en film är ofta större än en vanlig DVD:s 4,7 Gb.
Ett bra program till detta är DVD Shrink, och sista versionen är 3.2.0.15
(Freeware)
Ofta är ju filmer också kopieringsskyddade, även detta tar programmet hand om...

DVD Shrink hittar Du på många ställen på nätet, här är ett:
http://www.afterdawn.com/software/video_software/dvd_rippers/dvd_shrink.cf
m

Kanske Du får sitta och klippa och klistra länken.

//Breeze
Eller så laddar du ner "dvd-decryptor" för att få dvd'n i original storlek, alltså bäst kvalitet. En sån image blir typ 7.5 gb stor
Annons
Tack tack!!

Ska testa detta/dessa alternativ. Det kommer säkerligen att fungera något av dem. Tack för så snabba svar.

//Gerrard
En liten fråga till Micke...

Ser Du nån skillnad på en film efter man krympt den till en vanlig DVD ?
Jag har jämfört en originalfilm och en krympt på en ny LCD TV, och jag kan då inte se nån skillnad...den måste då vara hårfin.
Vad jag dock har sett är att de där hacken när filmen byter lager är mer påfallande i en kopia, men det kanske kan bero på min DVD spelare, för det är bara sista tiden jag märkt det...efter jag bytt DVD.

//Breeze
Hej Breeze!

Tvärtom!

Om man kör DVD-Shrink och bränner ner på en 4,7 DVD, så syns inte lager justeringen alls, utan DVD Shrink läser in det utan uppehållspaus!

Däremot så har jag märkt att när jag kopierar en DVD film och bränner ner den på en DUAL Layer skiva så kan lager justeringen bli mer märkbar, då en inspelningsbar DVD skiva är lite svårare att hantera för DVD spelaren ? Någon med liknande erfarenheter kanske ?

Vad gäller kvalitetsskillnad så visst finns det en sådan, men det är få filmer som man behöver komprimera mer än 25% och då är det inte märkbart alls.... Om man däremot komprimerar ner till 50% så blir det jobbigare.....

// Xenix
Mysko.... jag får ett litet hack i praktiskt taget alla filmer jag kört. Vad kan det då bero på ? Skivorna...DVD spelaren ?
Oftast så blir inte komprimeringen större än att man ligger på drygt 70% så kvalitetskillnaden är för mig omärkbar...någon gång tror jag att man hamnat på en sådär 57 - 58%, men inte ens då har jag märkt nån skillnad.

//Breeze
Måste man inte rippa dvd-skivan också för att inte ljudet och bilden skall komma i otakt?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem