Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Kultur och Landsting

Kultur och Landsting

Är det någon som kan tala om för mig varför landstinget har en massa kostnader för kultur?(iallafall i gävleborg) Man kan tycka att det vore något att dra in på istället för att bränna ut vård- personalen.


Kulturansvarige inom landstinget har minst 500000 kr om året, sedan läser jag att Folkteaternschef i Gävle blir eftertaxerad med 787000 för 2002-2005, då kan man ju undra vad han tjänar per år, sen antar jag att hans ensemle inte jobbar gratis heller...............


Men sjukvård och teater kanske hör ihop, patienterna kanske simulerar och läkarna kanske isjälva verket är skådespelare, vad vet jag.
Antal svar på detta inlägg: 4
Landstingen sysslar inte enbart med sjukvård utan även kulturen i länen ligger under landstingen. Likaså en massa muséer. Länstrafiken ligger ofta i bolag som ägs av landstingen. Men den största delen av verksamheten består ju av sjukvård. Det finns säkert en massa verksamheter till som jag inte räknat upp men i folkmun har landsting och sjukvård fått likhetstecken.
Så med andra ord dras det in på sjukvård för att kunna ha tex Folkteatern kvar, för den går ju knappast med vinst heller...............
Det har jag svårt att tro. Sjukvårdsbudgeten lär knappast påverkas av kulturen. Var sak har liksom sin plats och den ena utesluter inte den andra. Man kan ju inte lägga ner en produkt som inte bär sig, som i näringslivet. Det skulle bli ganska trist utan kulturen. Sen kan man diskutera vissa enskilda kulturprojekts existensberättigande. Annars är det väl ganska bra att länens kultur sköts från en institution som redan finns, så att man inte skapar en till. Därmed inget sagt om att jag tycker det är bra att landstingen finns... Personligen tycker jag att ju förr man avskaffar dem och "bolagiserar" verksamheten i mindre enheter desto bättre. I stora organisationer tenderar det att gömma sig kostsamma betongrövar som kostar mycket men producerar litet. I mindre organisationer är det svårare för inkompetenta och ineffektiva tjänstemän att inte märkas.
Annons
detta är en politiskt styrd fråga och är olika i olika kommuner och landsting
vill ni ha mer kött på benen , kontakta edra respektive ledningar för dessa.

det är inget som vi skall reda ut här på IS.

jag låser tråden

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem