Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Övrigt

Avgift för telefon

Avgift för telefon

Hej alla! Har just återgått till Telia efter att under några år haft en annan operatör, och då blir man plötsligt medveten om vad det egentligen kostar att ha en fast telefon.

Man betalar en fast avgift på 250 kr i månaden. Den kallas för bas utgift, men vad är det egentligen för något?

Man betalar en s.k uppkopplingsavgift, men är det inte en avgift som hänger kvar sedan den tid då man epdedierades av en operatör på televerket, idag finns vad jag kan se ingen vettig förklaring på varför man skall betala denna avgift!

Dessa avgifter drabbas man av vilken operatör man än vänder sig till, så frågan är väl om man inte bör tänka på att övergå till enbart mobiltelefoni, basavgiften skulle mer än väl täcka mina utgifter.
Antal svar på detta inlägg: 5
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "basavgift".

Själva teleabonnemanget hos Telia är 125 kr, det är det enda man behöver betala om man inte använder telefonen. Sedan då faktureringsavgift, men tar du det på autogiro eller efaktura så slipper man detta (om jag inte har helt fel).

Så det kan hända att jag missat något, men jag förstår inte vad du får 250 kr/mån ifrån ?

Det är inte så att det är ett företagsabonnemang du har? För där vet jag inte riktigt vad det kostar, men just Telia Bas för hemtelefon kostar 125 kr mån.

==

Nej visst är det på det viset att man får ringa väldigt mycket för att komma upp till dessa summor. Själv har jag Com hem, där kostar telefonin 60 kr/mån, men då jag har både tv och bredband samtidigt som telefoni så får jag det billigaste "gratis".

Men det finns ju bra mobilabonnemang idag, som Tele2/Comviq, där jag tror det kostar 169 kr/mån så får man ringa hur mycket man vill, till både fasta nät, samt mobil. Med endast en startavgift på 69 öre, eller vad det nu den exakta summan är. Så det är ju bra, men det som är, det är ju det att tele2 inte har täckning över allt, om man bor i glesbygd. Men bor man inom täckningsområdet så är det ju ett bra alternativ.

Det tråkiga är ju, att det inte är så kul för personer som ska ringa till dig, då det blir dyrt för dessa att ringa upp dig till din mobiltelefon, men då kan ju du säga att du ringer upp dem, åt andra sidan. Då du betalar endast uppkopplingsavgiften.

Ja ja, det var väl allt

Direktlänk till Tele2 Smart mobil: http://www.editorial.tele2.se/?page=tele2se_privat_mobiltelefoni_tele2smart&
t2page=privat_mobiltelefoni_tele2smart

Eric, du har helt klart för dig! Jag hade inte observerat att man tydligen måste betala basavgiften i förskott, alltså för min del 2x125. Tack för upplysningen, jag skall läsa noga i fortsättningen.
ComHem har ju grundab från 59 kronor per månad :)
Annons
Sixten, jo, det vet jag, men jag avrundar uppåt för enkelhet skull

Micke03, okej Det där tror jag att man kan välja också, med vilken intervall man vill ha faktureringen, jag tror att man kan välja mellan 1-3 månaders intervall.

Fördelen med om man väljer kvartalsintervall är ju att det blir endast en faktureringsavgift för tre månader, istället för tre.

Nackdelen är ju att det kan ju bli en ganska hög summa. Då man får betala för 3 månadsavgifter, samt alla samtalskostader, så det blir ju kanske inte riktigt en sådan överraskning man vill ha nu när det är så nära jul.

Jag har endast haft Telia en gång sedan jag flyttade hemifrån, och vid den här tidpunkten så kunde det ta lång tid innan jag var hemma i den lägenheten jag hyrde och var skriven på så det abonnemanget jag hade haft, och avslutat ganska snabbt, så hade jag ju inte riktigt tänkt på att det skulle komma en faktura ifrån Telia Sonera.

Men detta gjorde det, och fakturan var väl på runt 100 kr, då jag inte fick några andra räkningar som jag behövde "hem" och hämta då alla räkningar som jag visste skulle komma, hade jag på autogiro. Så var det en chock när jag kom hem (Konstigt att skriva Kom hem med "k" : ) Så hade dem skickat ut denna faktura, då jag inte hade fått syn på denna, så hade det skickat en påminnelse, och ganska snabbt efter detta ett inkassokrav.

Jag minns denna stund även idag. Jag fick panik, så det första jag gjorde var att med en gång så fort jag fick möjlgihet logga in på internetbanken och betala in det.

Men jag tror det var en tidsperiod på ungefär 45 dagar, så hade jag fått detta inkassokrav, jag tror att den räkningen var på ungefär 3-400 kr, så räkna man den effektiva räntan, så jaaa..

Men jag får skylla mig själv, jag var 18 år då. Så man kanske kan få skylla på det ?

Men hur som helst, så var Telia väldigt snabba på att skicka det till Inkasso.

Det är Sergel Inkasso som sköter Telias kunders skulder, Jag tror jag läst någonstans att Sergel Inkasso ingår på något vis i Telia Sonera koncernen, men dock så är jag osäker på detta.

Det jag vill komma till är följande: När jag vid ett senare tillfälle, det var för ungefär ett och ett halvt år sedan skulle starta ett nytt abonnemang så gick inte detta, då blev det avslag när de skulle göra en kreditupplysning.

Men denna spärr ligger endast hos Telia, för jag kan teckna abonnemang var som helst alla andra ställen, det är inga problem. Men just hos Telia så går det inte.

Jag mejlade Telia angående detta, och förklarade varför det blivit som det blivit, men jag kan förstå att det har hört det mesta, samtidigt så betalade jag inkassokravet med en gång och ringde upp Sergel Inkasso och hörde så att det verkligen fått in betalningen. Men det var omöjligt ändå.

Jag kan förstå att det vill ha kreditsäkra kunder, och allt detta. Men när jag försökte skriva en förklaring då jag inte fick starta abonnemang så fick jag inget vidare trevligt mejl tillbaka. Men i och för sig kan jag förstå dem att man vill ha in sina fodringar i tid.

Men som tur är finns det ju en uppsjö av andra aktörer som mer än gärna tar emot kunder.

Kanske är något off topic, men det rör ju ändå Telia samt fakturor, så jag tänkte jag skulle inflika med detta också.

Ha de gott.
Eric! Tack för ett väldigt upplysande inlägg, du har verkligen en stor gåva, nämligen konsten att skriva. Hade ingen aning om att Telia var så svåra att ha med att göra, trodde att de med den stora konkurrensen nuförtiden, skulle vara mer rädd om sina kunder. Jag talade med en bekant om det här med stora räkningar från Telia, och han hade lite bättre erfarenheter. Han i sin tur kände någon som haft problem och som då ringde dem, och fick anstånd med att betala i 1 månad, utan att det påfördes några extra avgifter, så det gäller tydligen att prata med rätt person, men det kan ju vara svårt, eftersom man inte kan välja själv. För min del är detta inget problem, jag bara reagerade över att man betalar för sådant som en "uppkopplingsavgift" vilken operatör man än väljer, och detta är en avgift som hör forntiden till, inte 2000 talet!

Ha det gott!
Micke

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem