Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Hobby och motor

Rätt hastighet

Rätt hastighet

Jag undrar om det är någon som vet om hastighetsmätaren stämmer om man sätter på däck som har 65 profil har haft 55 profil innan har det någon inverkan har en Volvo V40 . 195x55x15 , 185x65x15
Antal svar på detta inlägg: 8
Mätaren ändrar sig så fort man byter däck dimension kan ej säga om den sjunker eller stiger för att vara säker bör man kolla hos Motormännens test stationer. Dom kan hjälpa dig med att ta reda på vad hastighets mätaren visar. det spelar ingen roll vilken bil model du har. Alla märken o modeller ändrar sig mer eller mindre
rent teoretiskt så är det ju din omkrets på däcken som avgör detta.
omkretsen är ju sträckan/varv
är omkretsen större så tillryggarlägger ju däcket en längre sträcka på samma varv , alltså går det fortare
och omvänt med en kortare sträcka/varv
om hastighetsmätaren visar samma hastighet.
Dimisionsprofil skall även stämma med vad som anges på registreringsbeviset. Man kan kolla sin hastighet själv, om man har en uppmätt sträcka på 1000 meter. En tidtagare med stoppur bör vara medpassagerare som tar tiden. Kör i t ex 50 km/h hela sträckan och ta tiden vad som går åt för 1000 meter. Antalet sekunder delar man sen med 3600 så får man hastigheten . ex. att det tar 75 sekunder så blir det ju
3600/75=48 alltså hastighet 48 km/h
Annons
Det var knepigt det här profilen är ju procent av bredden alltså ett däck som heter 195x55x15 är 1 cm lägre än ett med 65 profil man får ju ha båda profilerna på bilen enligt intyget men det står inte att det påverkar hastigheten håller man 50 kanske det går i 60
En annan sak att ha i minnet är att de flesta bilars hastighetsmätare tycks visa någonstans mellan 5-10 % för hög hastighet.

I ditt fall så går hjulet 8,16 cm längre sträcka per varv med det smalare däcket.

Så här skriver bilprovningen om däck:
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:
- Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
- Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
- Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
- Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

Hittade en bra länk: http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
hastighetsmätarna justeras med en tolerance av max +5% utslag vid 100km/h om jag inte minns fel.
sedan ändras utslaget när de blir äldre och lagren slitna och oljan bäckar.
Detta är som att tyda hieroglyfer för mig
Tack för länken till alltombilen däck där fanns svaret på allt

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem