Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Från xp profetional tillbaks till x

Från xp profetional tillbaks till x

Hej alla trevliga!
Hade en xp home adetion men efter ett tag så fick jag en kopia av xp profetional från nån vän till mig. Problemmet är nu att det kommer en skylt att jag har inte äkta varan på datorn och den kan vara utsat för risk. jag försökte ta bort xp profetional och köra den äkta skivan med xp home som fick med datorn inköp 2003. Men den visar att skivan är äldre än det programmet ( win prof) . Helt enkelt vill jag att avinstallera (Win prof) och installera den riktiga skivan jag fick med datorn( home adetion).
skulle vore snällt om jag får nån hjälp.
Antal svar på detta inlägg: 4
Hej du.

Det enda sättet att lösa det här på, om du inte har MYCKET goda kunskaper om systemfiler i XP, är att skjuta partitionen och installera från scratch. Dom systemfiler som ligger till grund för din XP installation är inte utbytbara på annat sätt.

Om det enda som stör dig med XP Professional installationen är skylten som indikerar att du har en ogiltig windows installation, så kan du ta bort denna skylt genom att köra avinstalleringsverktyget för "Genuine advantage", det verktyget kan man hitta på dom flesta Torrent sidor och även i andra fildelningsnätverk.

Kom bara ihåg att "geniune advantage" kommer att installeras om på din dator vid nästa uppdatering från windows, så det rekommenderas varmt att du ställer om windows update att inte installera automatiskt i så fall, annars så får du plocka bort detta program 1 gång/månad.......

Sen så kan man ju alltid ifrågasätta om man skall behålla en windows version som är "piracy", men du kanske skall uppdatera till Vista efter årsskiftet, eller något annat, och under en kort tid så kan åtminstonde jag tycka att det är ok....

Lycka till med vad du än bestämmer dig för...

// X
Åkter ut för samma besvär en gång då jag testat en sån där "unattended" installation.
Det hela slutade med att jag fick plocka fram en gammal Windows 98 Bootdisk, formatera om eländet till FAT 32 och sen vid ominstallation av mitt gamla lagliga ex av Win XP Home ändra om till NFTS.

Dock så var detta på en gammal dator där jag inte kunde ställa BIOS att boota från CD-Rom direkt, därav den något omständiga proceduren.

Har Du en vettigt ny dator kan du ju gå in i BIOS och ändra boot sequence till att den primärt startar från CD:n. Brukar vara att man håller ner antingen Esc, F2 eller F8 under uppstarten lite beroende på vilken dator Du har.
Då ska Du nog kunna göra en fräsh nyinstallation....

//Breeze
Finns ett program som heter Delpart, (Kommer inte ihåg om det tar HELA hårddisken eller om det bara tar partitionen) Men detta deletear på nolltid ifall att man vill blåsa en partition/hårddisk, fungerar på NTFS som tex format c: gjorde i FAT.Har bara använt programmet en gång men då blåste jag en hel hårddisk och detta fungerade utmärkt.
Bara att söka på http://google.se efter delpart.exe

// Noflo
Annons
tusan tack!
Jag är inte så bra på datorer och jag har inte fixat än det problemmet men säkert det blir bra med dom kunniga råd jag fick ifrån Er.
Adam

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem