Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Instruktionsböcker

Instruktionsböcker

Har på sista tiden drabbats av shop-aholic.Jag har köpt en massa nytt.

Nu har jag plöjt igenom 7 st manualer.Inte en enda av dessa är korrekta.
En del med grava fel.Vilket gör en helt ställd.

En som är något så när är Windows.Dom har popup där man ombedes vänta.Tydligen korrekturläses det av folk som är översättare,men som
inte har en aning om hur en elektronisk maskin fungerar.

Antar att vi är en hel "drös" som har skräckexempel att redovisa.

Min mobiltelefons manual,saknade hur man skriver Versaler(stora
bostäver har jag lärt mig).

Min yngsta dotter knäckte det på 5 min. utan manual.He,he
Det kanske är åldern som gör det.Inte storleken!!

Hör av er,så vi får höra.!!!
Antal svar på detta inlägg: 5
Jag håller med dig leiake, att det är ett fåtal som kan skriva instruktionsböcker som är korrekta, men framförallt som går att begripa.

Många instruktioner verkar skrivas av sk. teknikfreakar, om som inte kan förmås att sänka sig ned till vad "vanliga" mäniskor begriper. Dessutom envisas man ofta med att använda endast fackuttryck, fast det går att skriva det med andra ord.
Jag köpte en portastudio och instruktionsboken är enbart på engelska med en massa fackuttryck som är svåra att förstå. Det är bara att trycka och kolla vad som händer. Sorgligt men sant.
hallå på er

ja de bästa är att lära sig själv å läsa manualerna efter hand
så gör jag å de e rätt kul för då lär man sig nått nytt varje gång man
jobbar me grejen man köpt dator eller skrivare ell vad de nu är
Annons
Jag kan väl säga att det är svårt att skriva instruktionsböcker, för jag har pysslat en del med detta själv, men det gäller att sänka sig till den "allmänna nivån, och försöka tänka sig in i hur andra uppfattar vad man skriver.
Är dem bara på svenska är det inga problem tycker jag, men visst finns det oläsliga bruksanvisningar oxå. Oftast behöver man tålamod o envishet då brukar det lösa sig. Har de glömt att skriva förklaring på något ja då kan det vara svårt men annars brukar det funka tycker jag.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem