Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

På tal om ADVENT

På tal om ADVENT

NU är det bara en vecka kvar till 1 advent. Mysigt med alla ljus o lampor överallt, stjärnor i fönster ja allt vad som nu finns. Lite ljus i mörkert.
Jag hänger upp stjärnor odyl till advent även om det bara är jag o min sambo, det blir kanske lite mindre än när barnen bodde hemma men upp ska det.
Hur brukar ni göra? Kul o höra hur andra gör i olika åldrar.
Antal svar på detta inlägg: 10
Klart ni ska hänga upp saker även om ungarna försvinner. Man gör väl inte allt för ungarna. Lite mysigt ska man ha själv också.
Jag slänger upp hela "kitet", gran och allt, fast jag bor helt ensam och knappt kommer att vara hemma i jul. Kan ju erkänna att det är lite svårt att få in den rätta känslan ensam, men det blir ju inte bättre av att låta bli helt.
Jag tillhör dem som gillar julen. Jag "pyntar" inför första advent, fortsätter med "det ena och det andra" ju närmare själva julen vi kommer.

Det är underbart att få "pynta" och få lite julstämning. Ett "men" dock, ingen gran innan jul!

Men jag glömmer inte varför vi firar jul. En sed sedan tidiga barnaår.

Julen är barnens högtid, men tyvärr smolkas glädjen hos oss i år beroende på en kär anförvants troliga bortgång innan jul.

Därför är julen extra välkommen i år, den sprider ljus och förhoppningar för ett i övrigt mörklagt land.

Hälsningar till Er alla från Leksand!
Orkar inte läsa stora artiklar gällande vad man får och inte får hänga upp inför 1:a advent. Därför frågar jag här.

Finns det några generella regler vad som är passande eller förbjudet? T ex förstår jag att adventstakarna skall kunna tändas. Men inte julstjärnan. Finns det andra tabun?

EZ
Annons
Jag har då svårt för att få in någon julkänsla! Gröna gräsmattor, fem grader plus, klimat förändringarna är väldigt oroande, så jag skulle vilja slå ett slag för fotogenlampor, spritkök, stearin ljus m.m.

Problemet är väl att jag är så inkonsekvent att jag kommer att låta datorn o tv`n gå hela dagarna så vad gör man för att hjälpa till? Det finns ju lågenergilampor men finns det lågenergidatorer?
Måste bara berätta vad en utlänsk person sa om svenskens jultraditioner.
Efter det hon fått vara med på fabrikens Luciafirande var hon lite hänförd och frågade lite försynt. Jag har sett att ni adventstaker i alla fönster här på kontor och fabrik, men ser att det finns i varje hus som jag åker/går förbi. Är det en lag ni har här i Sverige att ni måste ha adventstakar tända här? Hon var helt överväldigad av mysigheten och mångfalden.
Vi svenskar reagerar ju inte så. Det skall bara vara så.
Seniorita: Alla de saker du nämner släpper ju ut koldioxid(liksom all förbränning). Likaså eldning av pellets mm som många har gått över till. Svensk el är en förhållandevis ren vara(vattenkraft, vind och kärnkraft). Det är importen av el som är smutsig(kol).
De moderna processorerna förbrukar mindre el än de äldre P4-processorerna så nja inga direkt lågenergialternativ men branschen ser allt mer på miljö/energi/värmeaspekterna.

Fast allt detta hör nog hemma i en annan tråd, eller kanske t o m två trådar.

Åter till advent.
EZ: Jag är inte helt säker, men som jag minns det från när jag var liten så tände man adventsljusstakarna (de 7armiga) den 1a December. Stjärnan tändes den 1a söndagen i advent samtidigt som första ljuset i den 4armiga staken. Om detta är ett korrekt förfarande vet jag däremot inte. Själv tänder jag både stjärna och den 7armiga redan den 1a december för att det är fint.
halloj på er i denna gröna vinter tid

ja jag tänker göra lite annorlunda i år

börjar med stjärnorna (bara i plåt å både moderna å gammeldags)

väntar med ljusstakarna till 2:a eller 3:dje advent

sen så pyntar man lite allt eftersom med början veckan efter 1a advent

sit men inte minst får man inte glömma apelsinerna med rött band å hela nejlikor instoppade då luktar de verkligen jul / peter
Telamundo, så gör jag med.

EZ
När jag var liten så var det adventsljustakar och stjärnor som kom fram till advent. Allt övrigt pyntande gjordes dan före dopparedan. Detta är det klart mysigaste tycker jag. Tyvärr så gör jag inte som mamma gjorde, jag börjar sista veckan före jul ungefär så inte det ska bli så stressigt. När man pyntar sent så njuter man av det under själva julhelgen och hinner inte tröttna.
När man kommer till åren så blir det mindre och mindre med allt detta
"lulllull".Om någon inte har 20 advenstakar i varje fönster.så är denna
människa komplett galen,eller rentav sjuk.

Sen står det på alla löpsedlar-Spar energi- Koka potatisen i tvätt maskinen
när ni ändä tvättar underkläderna.Då spar ni 4 öre/dygn.

Man blir något luttrad med åren.He,he

Det skulle vara lag på en stake(he,he) i varje fastighet.Då kunde vi nog
lägga ner ett kärnkraftverk.Men varför? Då öppnar dom ett i Finland.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem