Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Dubbla monitorer

Dubbla monitorer

Jag har gått och blivit besatt av tanken att köpa mig två extra monitorer till min dator hemma. Lite nerd-it kanske men ack så roligt! :’

Nu undrar jag om någon av er har haft erfarenheten att arbeta med flera skärmar kopplade till samma dator. Är Xp’s flerskärmsstöd något att hurra över? Blir det som två extra separata skrivbord? Blir det problem med att fönster sträcker sig över två skiljda skärmar utan att du vill det?

Eller det kanske är bättre att konvertera till ett linux-system och installera tre x-servers?

Är jag tvungen att köpa ett nytt grafikkort som har tre utgångar eller kan jag ta och stoppa in två gamla junk-grafikkort och koppla dem till två gamla junk-skärmar? Den senare lösningen skulle ju vara att föredra då den inte skulle kosta i närheten av lika mycket pengar.

Har ni råkat ut för problem som gör att det inte är värt att genomföra? Som att datorn får problem i uppstarten eller att hårdvaruacceleration av grafik går dåligt till exempel.

Jag gillar inte riktigt det där med virtuella skrivbord. Jag vill ju kunna se två (tre?) olika saker på samma gång. Dessutom så skulle det se otroligt tufft ut!

Många frågor på samma gång men du måste hålla med om att det är något otrooooligt härftigt med det hela.
Antal svar på detta inlägg: 6
XP har bara stöd för två skärmar.

i Linux vetefan om det finns någon gräns.. men X brukar ju iaf ha skrivbordsdelen uppdelat på 4 delar... och nej inte köra fler olika X...

för att koppla in 2 eller flera kan du antingen köpa ett grafikkort som har stöd för två skärmar eller köra med flera grafikkort...
Matrox är de som tillverkar bäst kort för flerskärms alternativ tror jag men det är inte direkt någon spel prestanda på dem... så du får väl testa med en skärm till i XP och se hur det funkar...
:)
Absolut dubbla skärmar är grymt. Kör med det själv och det funkar fint med dubbla skärmar på win XP. Har själv ett ati 9700 och den supportar två skärmar samtidigt utan krångel.

Du kan själva välja om du vill ha ett förlängd skrivbord på båda eller två olika. Jag kan köra en film helskärm på ena samtidigt som jag kör internet på andra.

två extra skärmar till. det gör tre stycken , alltså ett grafikkort till. på pci-plattsen. för du har förmodligen ett kort
på agp-plattsen eller.
Det du kan få problem med är att de vill dela på samma irq.
och irqdelning är visst inte xp-s bästa sida.
så kanske att man inte skall sätta det nya grafikkortet i 1:a
pci-plattsen närmas agp-kortet.
Detta var en tanke bara. om villka problem som kan uppstå.

Annars så har jag erfarenhet av 4 skärmar samtidigt.
men tycker at det räcker med två.
för så simultan är ingen, om det inte bara är för övervakning.

kör du sedan xp i dag så håll dej till detta os.
har du erfarenhet eller vill lära dig linux så går det utmärkt också.
eller varför inte en mac med OSX, funkar också utmärkt.
de har ju kört dubbla skärmar i en massa år.



Annons
Yes. Ett grafikkort till på pci-plattsen var vad jag tänkte på. Var bara osäker på om det bara var så enkelt som att trycka in kortet och sen bara köra.

Men tydligen verkar det som så.

Då försöker jag rota fram ett gammalt grafikkort och prövar så fort jag hinner. Om det fungerar som jag väntat mig åker jag till affären för att köpa ett bättre kort som supportar högre upplösningar.

Tack för hjälpen!
annars kan du köpa ett spec. G-kort som klarar av att hantera fler skärmar,, finns från 2 - 6 skärmar på ett kort vad jag vet
Du kommer få helt keff prestanda och vansinnga buggar och sjuka problem om du försöker köra Tripple Head med hjälp av 2 olika grafikkort. För seriösa försök att dra nytta av Tripple Head finns det bara ett vettigt kort i ett normalt prisläge .. att man sedan kan spela lite spel på det kortet Oxå gör inte läget sämre. Kortet du ska ha är Matrox Parhelia. Enligt dom flesta testare det kort som ger överlägsnast bäst 2D prestanda och som även kan prestera 3D vid behov. Dessutom är det native tripple head, och har givetvis et hel drös andra sköna egenskaper.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem