Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Blinkande ljus

Blinkande ljus

Min sambo har köpt nya cykellysen till sin dotter.
Baklyktan går att ställa in i tre olika lägen, fast sken,två olika blinkande sken. Lysena är ce märkta. Vi undrar om man får använda blinkande sken,vi har för oss att det inte var tillåtet förr.
Vad gäller?

Patric/Lotta
Antal svar på detta inlägg: 9
Baklyktan får inte blinka, se länk:
http://www.vv.se/templates/page3____514.aspx
Var en petimeter och rättade stavningen i rubriken.
/Telamundo
Saxat från vägverket
"Strålkastaren som sitter fram ska ha fast vitt eller gult ljus. Den kan drivas med generator eller batteri. Vissa tillverkare sätter vit reflex i strålkastaren. "

Det står dock inte att framlyktan inte får blinka. Alltså är det ok med fast sken i kombination med blinkande.

Baklyktan får inte blinka alls, som BlueId skrev.

Själv tycker jag att blinkande lampor syns bättre.
Annons
Det var som vi trodde alltså.Tackar så mycket.
HELT RIKTIGT SOM DE ANDRA SKRIVER, VALFRITT FRAM OCH FAST BAK. jAG HAR DOCK VID 2 TILLFÄLLEN BLIVIT STOPPAD I CYKELKONTROLLER, OCH BÅDA GÅNGERNA HAR JAG PÅPEKAT ATT JAG CYKLAR SÅ MYCKET, OCH DESSUTOM HAR TESTAT BÅDA ALTERNATIVEN. HELT KLART SYNS DET BLINKANDE SKENET BÄST, OCH DET HAR JAG PÅPEKAT NÄR HAG BLIVIT STOPPAD, OCH BÅDA GÅNGERNA HAR POLISERNA HÅLLIT MED MIG, OCH LÅTIT MIG CYKLA VIDARE UTAN ÅTGÄRD.

DEN SOM KOMMIT PÅ DEN HÄR LAGEN ÄR FÖRMODLIGEN INGEN CYKLIST!
Det kommer en lagändring inom kort som tillåter blinkande cykelljus
Tack för det Per, det var en glädjande nyhet som jag inte kände till. Förnuftet tycks ha segrat!
Jag hoppas att det snart kommer en lagändring angåendebakljusen. Jag uppmärksammar ett blinkande ljus fortare än ett fast sken. Jag använder själv blinkande bakljus på cykeln, men jag bor ju i en liten ort som man väldigt sälla n ser poliser.
//Jonny
Känns lite som vårt forum nu helt plötsligt skall handla om saker som egentligen inte så många bryr sig om efter debatten om diverse "brännheta ämnen" på forumet?, rätta mig om jag har fel?!!
Miin uppfattning är att allt skall kunna diskuteras med vissa restriktioner(som förvisso inte är lätta att bedöma), men herregud, vi lever ju på 2000-talet. /dhofe

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem