Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Fortkörning med cykel

Fortkörning med cykel

Hej.

Vet ni hur det funkar med hastighetsbestämmelser för cykel?
På en 30-sträcka där jag bor kör jag nästan alltid för fort...
Men vad jag vet är det ju inte lag på att ha hastighetsmätare på cykel, så då har man ju heller inte möjlighet att se sin hastighet. Även om jag har hastighetsmätare så är det jag själv som kallibrerat den och jag vet ju inte säkert om den visar rätt.

/Claes
Antal svar på detta inlägg: 10
Heja, heja polisen, svara snabbt innan något händer!!!!
Om PerAsk kör bakom dig och han ser att du kör i 40-50km/h så stoppar han nog dig!

MAX hastighet för cykel är 30km/h...

Så var det i alla fall på 80-talet!
Ibland går det i 65-70, men jag brukar hålla igen på 30-sträckor om det är utför.

/Claes
Annons
Claes:

Nu fick du slut på mina

Men hur i allsindar kommer du upp i dom hastigheterna???

Men en 2 växlad cyckel kommer jag upp i 25 i rak väg och 35 i neförsbacke..sen börjar styret vobbla!

Och då tar jag i må jag lova!!!

Du har säkert en sån där chimano tror jag!!!???
En hyfsad landsvägsracer och en lite längre utförslöpa så kommer du upp i såna farter också. *lovar*

Nej, en Crescent teraRACE2319, som är 5 år gammal. (finns inga nya)
Men det är shimano växlar, bromsar och vevparti på den.

/Claes
Jag ÄLSKAR att cykla fort för fot/handkraft så det är väldigt intressant det du säger!!!

Vad har du för cyckel???
Visst är det en HÄRLIG känsla när man kommer upp i dom hastigheterna att man trampar luft!!!!

Det är DÅ jag brukar jag bara luta mig tillbaka och känna naturens enorma kraft som strömmar emot mig!!!

Helt PERFEKT blir det om det är solnegång eller soluppgång!!!

HELT UNDERBART!!!
Jag brukar ligga på styret med en lätt rädsla....
Claes:

Nee.. var inte rädd..du har ju FULL KONTROLL över cykeln!!!

Luta dig lite tillbaka och var NÖJD över din ENORMA pretation att du LYCKATS komma upp i den hastigheten att inte det går snabbare...(du trampar luft) !!!!

Det är HELT UNDERBART då att bara luta sig tillbaka och för ett LITET tag känna naturens krafter!!!

OBS!!! Gör det bara på vägar du känner till som INTE har gropar eller ojämna hack!!!

Okey, jag har läst om cyklister som har blivit bötfällda för att ha cyklat för fort, men jag har aldrig upplevt detta.
Sedan är det så här, att det är upp den föraren, dvs han som styr och trampar, att inte köra för fort, oavsett om du har hastighetsmätare eller ej.
Det gäller samma sak som för en bilförare som hävdar att hastighetsmätaren inte fungerar. Det är din skyldighet att hålla hastigheten i alla fall.
Så kontentan av det hela är att det är DU som ska vara laglig. Hur tusan du sedan bär dig åt är upp till dig.
Själv minns jag med vemod, när man som unge försökte cykla ifatt med grannens traktor. Nu börjar det bli besvärligt att ta sig upp på cykeln.
Nej, nu börja det att bli dags att ta fram böteblocket och ge sig ut på jakt.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem