Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Värmeåtervinningssystem i hus

Värmeåtervinningssystem i hus

Är det någon som erfarenhet av Villavent ESSVEX 55 K värmeåtervinningssystem?
Vinner man något på att ha det installerat i sitt hus?
Antal svar på detta inlägg: 5
Inte mycket erfarenhet om värmeåtervinning här tydligen. Just det aggregatet har inte heller jag någon erfarenhet av. Men rent allmänt så visst är det bra med återvinning.
Med det beror ju helt på hur ditt hus ser ut om det är lönt eller inte.
Det är ju installationskostnaden som avgör hur mycket lönt det är.
Förutom det ekonomiska ska man nog också räkna in den bättre inomhusmiljön som brukar följa med en bra ventilation. Men även det beror ju på hur det är i huset nu.
Har du en enplanare och kan göra jobbet själv så kan det ju vara bra affär på sikt, beroende på vad aggregatet kostar förståss
Lite mera underlag. ...
Huset är på 120 kvm uppdelat på två plan. 3 glasfönster och väl isolerat. Direkt elvärme utan några andra värmekällor. Köksfläkten sköter även utsug från toalett, badrum och tvättrum. Gott kaffe föresten!
Du skriver att Köksfläkten sköter även utsug från toalett, badrum och tvättrum
Innebär det att du har en frånluftsfläkt uppe på taket som sköter det och ingen fläkt som sköter tilluft. Alltså inga fläktstyrda tilluftsventiler.
Gott kaffe på dig själv
Annons
Skall berätta hela sanningen… Jag har redan ESSVEX 55K. Men någon återvinning har det inte blivit för våran del. Bara förbannelser skulle jag vilja kalla det. Det installerades 2003 av deras s.k. proffskunniga personal. I dec. år 2004 brann det i kretskortet som styr hela härligheten, med följd av brandrök i hela huset. Fick kretskortet utbytt på garanti. I februari 2006 brann det igen i det nya kretskortet. Fick kortet utbytt igen utan kostnad. Nu för bara en månad sedan hände saker igen som fick mig att fort som möjligt bryta strömmen till fläktsystemet. Avsikten med mitt inlägg var att ev. få vetskap om någon fler har drabbats av detta företag. Och vill samtidigt utfärda en varning till andra .
Men kaffet är det inget fel på.
Jag bytte ut min värmeåtervinningsaggregat en "Bacho Minimaster" som satt placerad som din i köket i samband med att jag skulle rusta köket, ville inte ha den där fula pjäsen från 1986 kvar. Jag köpte ett värmeåtervinnings aggregat från VillaVent som heter VM1 som jag satte i tvättstugan och det har funkat klockrent i 1 år nu.

Har inte ångrat bytet en sekund, kan räkna upp några fördelar:
inget oljud från köksfläkten hela tiden, inget matfett i, 90%:s återvinning av frånluften.

Skulle nog tro att den kostar några kronor mer än din.....fast kanske inte det blev 32000kr sammanlagt, det vart ju en del rör på vinden som skulle dras om också (priset inkluderar installation) Bara aggregatet exlusive moms kostade ca 22000kr.

http://www.usv.se/butik/shop_detail2.asp?subcat=3&product_nr=VM1

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem