Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Till alla med datorproblem

Till alla med datorproblem

När ni ställer frågor här, eller i andra forum, så skulle det underlätta för alla som försöker svara på era frågor om ni tog för vana att inkludera en snabb specification av er hårdvara, samt vilket OS ni spelar. Även om jag inte är den som frekventast svarar på folks frågor, så är jag övertygad om att det skulle underlätta för alla inblandade parter.
Antal svar på detta inlägg: 8
Hej Los Lovos, du har så rätt så.
ibland så ställs frågorna som om vi läsare vet allt om maskin och os mm.
Men man får läsa mycket mellan raderna i bland.

Ska vi här göra upp en tjecklista till oss alla för olika problem.

Felsökning är en fin konstart. den är helt otroligt logisk.
och seriell.

Vad tycker du Los Lovos
Jag vet inte vad tjeckerna tycker om att listas de har väl fullt upp med fotbolls em =D , men gör gärna en checklista!
muuuhaaaaa lol tjeck
Annons
vad kul det kan bli, den bjuder jag på
Tjenare Göcke.

Jag vet inte hur en checklista skulle vara formulerad i ett forum av denna begränsade typ. Vi har ju inte tillgång till XL så att säga.
Men det vore ju önskvärt om folk med dataproblem började med att ange förutsättningarna.
Det beror ju naturligtvis på problemets art, men det är bättre att inkludera för mycket information än för lite.

För det första kan man snabbt spalta upp hårdvaran. I mitt fall skulle det t.ex. kunna se ut så här.

MBD: Asus P4C800-E Dlx
CPU: Intel 3.0 Prescott 1MB cache. + ThermalRight SP-94
RAM: Corsair TWINX1024-3200LLPRO
HDD: 2st Hitachi - IC35L180AVV207-1
GFX: Sapphire RADEON 9800 Pro + Zalman ZM80C-HP + Zalman ZMOPT1
CDR: Asus CRW-5224A
DVD: Asus DVD-ROM E616

Här kan man utelämna den hårdvara som man VET inte har med saken att göra. Men vet man inte tar man med allt.

Mjukvaran måste definieras i förhållande till problemet. Har man exempelvis problem med Photoshop är det rimligt att man inkluderar en lista på alla de plugins man använder. Om man istället (mer vanligt) har internetproblem, så bör man ta med alla program som har en relation till internet. Det betyder att alla former av Anti-Virus program och brandväggar måste inkluderas, medans man kan strunta i att berätta att man har Office packetet installerat.

Många som har problem med Internet glömmer att ange alla små mystiska freeware program dom har installerat i fyllan och villan. Det är i alla händelser av vikt att man åtminstone spaltar upp dom programvaror som regelmässigt är aktiva i ens konfiguration.
En mjukvarulista skulle kunna se ut så här:

[Aktiva]
WinXP Pro SP1
MS Outlook (inkl. i Office)
mIRC
MirandaIM
DC++
SoulSeek
TeamSpeak server + Client
No-IP DUC
Win32HTTPd Popup Killer
_
[InAktiva men installerade]
Ad-Aware
SpyBot
Apache

Därefter, när man har angivit grundförutsättningarna, och folk som har lust att hjälpa till enkelt kan söka på tilverkares hemsidor om kända problem etc. så bör man formulera själva problemet.
T.ex. att spelet Wolfenstein - Enemy Territory hela tiden krashar när man ansluter till en server som kör en bana eller en mod som man inte har, och spelet ska ladda ner denna bana eller mod från servern man försöker ansluta till.
(Detta kan t.ex. bero på att något av dom programen man kör, använder sig eller alokerar den port som spelet vill använda vid nedladningen) Eller kan det bero på ett känt fel i kombinationen av detta program och det inbyggda nätverkskortet på moderkortet i fråga.

Kanske inte världens bästa exempel. Men jag tror att min poäng framgår. *hoppas*
Jag har ett jättebra trick..

Gör som jag..Formatera om datorn 3-4 ggr/vecka så slipper ni problemen!!!

Hihi...
För er som inte riktigt förstod vad Los Lovos skrev:
MBD=Moderkort
CPU=Processor
RAM=Minne
HDD=Hårddisk
GFX=Grafikor
t
CDR=CD spelare (CD brännare)

[Aktiva]=Program som har processer som körs i "bakgrunden" du behöver alltså inte se att dom är igång.

Tänk på att alla är inte tekniker,
men vi är glada att dom finns.
/Lasse
Tack Los Lovos och Lasse , lite kryptiska data slang/förkortningar är aldrig fel att få förklarade.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem