Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Var hur ladda ner Linux

Var hur ladda ner Linux

Hej alla ni som fortfarande har ström i stormens spår.
Jag är lite nyfiken på Linux, men har inte riktigt koll på var och hur men får det in i datorn. Vilken version skall man ta om man inte har använt linux tidigare. Finns tydligen nån version som man laddar direkt till CD/DVD-skiva. eller ?? Berätta för mej. Jag e lite trött ,Blase´ på Win XP. I väntan på Vista.. hehe. Jag råkar ha en extra H-disk ny, tom 40 Gb till förfogande
snart har vi blåsigt även här på Åland i Östersjön
hälsn/alandia
Antal svar på detta inlägg: 7
Det du undrar om i CD/DVD är just en Linux live-CD
med den kan du testa en linux distrubution, om den faller dig i smaken
utan att installera den på hårddisk.
det du bör göra då är att ladda ned en sådan isofil och bränna den imagen till
en CD. och sedan boota från CD-n
sök på google med denna strängen
:linux live cd
eller
http://www.google.com/linux
sök på
live cd
okej Göcke. skall testa ditt förslag. återkommer i morrn med resultatet
go´natt
Ja ha-ja. och jag som autodidakt pancho trodde att det här med Linux e bara bla-ha bla-ha. oj vad jag misstog mej. men men. nu har man lite sysselsättning ett par månader framåt.
Ja visst ja: jodå. jag fick ner nånting som heter "Linux Knoppix Exton"
Annons
Alandia, utveckla gärna dina tankar... Vad har du stött på som är nytt för dig etc, bra/dåligt?
Det kan vara intressant för fler, däribland mig själv.
Jag visste inte att Linux fanns att köra ifrån CD. Det låter väldigt intressant då jag länge funderat på att prova.
för er som bara vill installera och köra rekommenderar jag Ubuntu finns att hämta på http://www.ubuntu.com/ .

Men det är för er som inte vill läsa en manual eller vet hur man använder google. Det är enklare än att installera windows skulle jag vilja säga, bara att klicka nästa.

De som vet hur man hittar info själv så gillar jag debian, slackware finns även den om man gillar att grotta ned sig ännu mer. Och gillar man att göra programvaran specifik för sin dator så är det Gentoo som gäller som kompilerar allting.
Här kan man få en del svar om linux distributioner, program som fungerar under linux mm, mm
http://linux.about.com/

Har själv laddat ner en del olika distributioner, men än idag inte provat någon....kanske dags nu ?

//Breeze
Telamundo>
Linux är säkerligen ett hyperalternativ till kunskapstörstande, nyfikna och experimentalmanipulerade datorfreakers som i sitt ständiga sökande efter nya djärva mål, hittat ännu ett hål i cyberrymden. Jag har med glädje kunnat konstatera, att vid 67 års ålder ännu kunna bestämma att win-Xp operativsystem som man kan "nästan" utan och innan, är behovet föga motiverat att ytterligare belasta de få hjärnceller som förmodas ännu bita sej fast under flinten. Onekligen synes det mej som om Linux har framtiden för sig.
Kan det vara p.g a upphovsmannens hemland måntro ???

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem