Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Köpa Laptop???

Köpa Laptop???

Nån som har förslag hur man ska göra?

Jag är nybörjare pä detta med dator/Internet:

Jag är intresserad av att köpa mig en laptop, (För att bl.a. använda mig framför TV:n). Jag har nu stationär dator placerad i mitt sovrum, har anslutning via Kabel-TV (Tele2-Vision), modemet placerat i vardagsrummet (vid antennuttaget).
hur gör man för att ansluta en laptop till samma modem?
Skaffa trådlöst Modem?????

//Brinken
Antal svar på detta inlägg: 7
Det smidigaste sättet att ansluta en laptop är ju helt klart trådlöst så du kan använda den i hela lägenheten. Då behöver du antingen byta ut ditt modem mot ett som stöder trådlöst eller komplettera med en trådlös router.
Vad är Trådlös Router, Var får man tag i det???

Brinken
Route betyder ungefär "leda om". Det är en liten burk, ser ut som ett modem, som gör att flera datorer kan koppla upp sig genom samma internetanslutning.
Exempelbild:
www.datorbutiken.com/home/Images/Products/Large/DI-524UP.jpg


De finns att köpa i affärer som säljer datorprylar.
Annons
När du ska köpa en laptop, kolla om den då har inbyggt trådlöst nätverkskort. Har den inte det så behöver du köpa ett instickkort som är trådlöst för att kunna använda ett trådlöst nätverk.
Det blir smidigare om laptop:en har det annars sticker kortet ut på sidan och kan bli lite skrymmande.
Glöm inte, som Telamundo skrev, att kolla upp så du kan byta till ett trådlöst modem. De har oftas även en nätverkskontakt så du kan fortsätta att ha kabel till din nuvarande dator.
De flesta laptop på marknaden idag, har inbyggt trådlöst nätverkskort som standard.

Dessutom börjar operatörerna erbjuda trådlöst modem/router som standard, även de. (Om man nu skulle få för sig att byta)

Ett vanligt Netgear eller D-Link trådlös router t ex kostar inte mer än 4-500 kr. och är hur bra som helst. Förvisso bor jag själv i en liten 2-rums lgh, men skulle aldrig få för mig att vara beroende av kablar igen.

Sedan vill jag bara tipsa.... Jag har själv haft en HP Pavilion i ett år nu.
Utan tvekan den bästa datorn jag haft! (hittills)

/Zap
Omfattande erfarenheter...

Hej på dig Brinken..

Jag jobbar med dom här grejerna dagligen, framförallt laptop och wirelss ( Trådlösa nätverk och bärbara datorer )...

Min erfarenhet ligger ju inte så mycket på "privat" användande, men eftersom jag handhar och felsöker denna typ av datorer regelbundet så har jag ändå en ganska göd uppfattning om vad som är bra och vad som är mindre bra....

Netgear Router - Hyfsad kvalitet till överkomliga priser.
D-Link Router - Hyfsad kvalitet till låga priser, dåligt rykte, men dom har blivit bättre!!
HP - Lite bättre kvalitet, lite dyrare också.
Linksys Nätverksprodukter - Bra kvalitet, lite dyrare (Cisco home division)
Zyxel - Bra kvalitet, bra priser
Cisco - Bäst alla kategorier, dyrast också...

Enklast att handha är dock fortfarande D-Link, och då pratar vi webgränssnitt, dvs om du skall konfigurera brandväggar och portar, sätta upp regler och skapa virtuella servrar etc....

Vad gäller datorer så skulle jag vilja påstå att Lenovo/IBM fortfarande håller bäst kvalitet, men det finns ju så otroligt många att välja på!

En liten varning dock vad gäller bärbara datorer...

Ta i lite på specifikationenerna, så håller den längre,
Välj inte en "blank" skärm, som på många LG och HP, du sitter bara och speglar dig själv, vilket är mest irriterande.
Intel Duo core är nästan ett måste, samt 1024MB eller mer i minne, HDD kan man alltid komplettera med en 10/100 HDD i nätverket om den skulle ta slut, men inte mindre än 80GB i alla fall...
Har märkt att batterierna på FSC och LG kan behöva bytas med oftare, men det är min personliga erfarenhet dock...

Lycka till

// x
Jag har nu skaffat nytt modem (trådlöst): Jag tycker min nuvarande dator (stationär) börjar bli långsam/trög.
Vad ska man tänka på minnen & RAM & grafikkort o.dyl när man köper ny dator, (Laptop)????
//Brinken

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem