Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Köpa Laptop???

Köpa Laptop???

Nån som har förslag hur man ska göra?

Jag är nybörjare pä detta med dator/Internet:

Jag är intresserad av att köpa mig en laptop, (För att bl.a. använda mig framför TV:n). Jag har nu stationär dator placerad i mitt sovrum, har anslutning via Kabel-TV (Tele2-Vision), modemet placerat i vardagsrummet (vid antennuttaget).
hur gör man för att ansluta en laptop till samma modem?
Skaffa trådlöst Modem?????

//Brinken
Antal svar på detta inlägg: 7
Det smidigaste sättet att ansluta en laptop är ju helt klart trådlöst så du kan använda den i hela lägenheten. Då behöver du antingen byta ut ditt modem mot ett som stöder trådlöst eller komplettera med en trådlös router.
Vad är Trådlös Router, Var får man tag i det???

Brinken
Route betyder ungefär "leda om". Det är en liten burk, ser ut som ett modem, som gör att flera datorer kan koppla upp sig genom samma internetanslutning.
Exempelbild:
www.datorbutiken.com/home/Images/Products/Large/DI-524UP.jpg


De finns att köpa i affärer som säljer datorprylar.
Annons
När du ska köpa en laptop, kolla om den då har inbyggt trådlöst nätverkskort. Har den inte det så behöver du köpa ett instickkort som är trådlöst för att kunna använda ett trådlöst nätverk.
Det blir smidigare om laptop:en har det annars sticker kortet ut på sidan och kan bli lite skrymmande.
Glöm inte, som Telamundo skrev, att kolla upp så du kan byta till ett trådlöst modem. De har oftas även en nätverkskontakt så du kan fortsätta att ha kabel till din nuvarande dator.
De flesta laptop på marknaden idag, har inbyggt trådlöst nätverkskort som standard.

Dessutom börjar operatörerna erbjuda trådlöst modem/router som standard, även de. (Om man nu skulle få för sig att byta)