Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Counterstrike source

Counterstrike source

Hej på er!

Med risk för att bli dumförklarad vilket det verkar som att man blir så fort man stäler en fråga om spelet counterstrike så gör jag ändå ett försök.

Mitt "enkla" problem:

Har installerat och spelat Half-Life 2 game of the year edition från 2005, då mest Counterstrike:Source under en tid. Jag och några kompisar spelar source på en server som jag satt upp.

Använder min egna dator som både klient för spelet och som source dedicated server, vilket fungerar utmärkt.

Det som jag läst mig till är världens enklaste sak kan jag dock inte få till. Jag vill helt enkelt sätta upp så jag automatiskt har samma konfigurering av min server varje gång jag kör igång spelet. Dvs att det ska vara 14 botar, svårighetsgrad normal etc.

Jag har försökt skapa en egen konfigureringsfil som jag vill dra igång från consolen i source dedicated server men det vill sig inte. Har även läst att man kan skapa en autoexec-fil som startas automatiskt, men det verkar som jag gör något galet..:( Jag vill få til det så jag slipper skicka kommandona i consolen varje gång vi drar igång ett spel.

Har spenderat mycket tid på nätet och läst om detta men får inte till det. Ett problem är att jag inte är säker på vilken plats config-filen ska ligga på. JAg hittar mina config-filer här: C:\Program\Valve\Steam\SteamApps\helgarp\source dedicated server\platform\config och här: C:\Program\Valve\Steam\SteamApps\helgarp\counter-strike source\cstrike\cfg

Vilken fil och hur ska den vara uppsatt och vart ska den ligga?

Tacksam för all hjälp och vägledning. Gärna egna tips eller länkar till välskrivna guider.

En nybörjare på Counterstrike (vilket man visst ska skämmas för)
Antal svar på detta inlägg: 3
Inte ska du skämmas

Jag är inte haj på själva cs:s men har spelat i klan i 6år så spelservers har jag lite koll på ialla fall. En dedicated server är enbart en fristående dator/server, inte en speldator och server på samma gång. När du spelar har du säkert 0 i ping, vilket man inte får om man spelar på en ren dedicated server.

Problemet kan ligga i att du spelar på samma dator som du kör servern på. Så det blir nån typ av konflikt mellan dina configs. Inte helt säkert men det är det första jag kan komma å tänka på.
Din server config ska enbart ligga i din servermap och din profil/spel config ska du ha i din cs:s mapp.
Förresten, har du provat å skrivskydda configen?

Har du två st datorer så kan du köra den ena som server och på så sätt styra cs servern lättare.
Om du inte redan har kollat här
http://server.counter-strike.net/
Förmodar att du redan har kollat här
http://www.counter-strike.com/command_bots.php

Det är vad jag kan hjälpa till med
Ok, är ändå inte riktigt med...

Har använt ett configverktyg likt den som finns på länken som du föreslog. Har således en färdig configfil. Men vart placerar jag den sen? Hur aktiverar jag just den configfilen? Som det är nu får jag skicka kommandon till min server med hjälp av consolen varje gång och det vill jag inte.

Är det alltså i mappen C:\Program\Valve\Steam\SteamApps\helgarp\counter-strike source\cstrike\cfg som jag ska placera min konfig-fil?

Jag behöver inte röra server cfg-filen?

Hur aktiverar jag den sen?

Kanske det är som du säger att det är någon konflikt.... Orginal cfg-filen är inte skrivskyddad, måste de vara det?

Har tyvärr bara en dator. Visste att jag inte skulle skänka min gamla dator till min syrra...Så är det när man är snäll.... :)
Om du testar att enbart köra en dedicerad server åt dina kompisar en gång utan att du startar själva spelet. Har du gjort det?

En spelserver har bara ett fönster uppe där consolen rullar och där dina serverconfigs styr servern
Nu när du spelar på servern är det egentligen inte en server på samma sätt som en fristående. Du måste alltså styra servern via consolen i spelet när du spelar.
Jag tror inte du kan fixa detta genom consolen, för då är det inte serverconfigen som aktiveras utan dina consolkommandon du skriver.


Skrivskyddad eller inte spelar inte någon roll i detta läge, tror jag
Som spelare på en stor server kan det vara bra att skrivskydda sin config då servern ibland skriver om den specifikt just för den servern.

Jag är lite sleten så om du inte förstår helt vad jag skrivit så ska jag förklara bättre

Prova att köra igång en fristående server åt dina kompisar å se om det inte fungerar då, vilket jag tror det kommer göra.
serverconfigen ska ligga i servermappen
:\Program\Valve\Steam\SteamApps\helgarp\source dedicated server\platform\config

gl&hf

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem