Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Val av bilbatteri

Val av bilbatteri

Tänkte höra med den samlade erfarenheten här om vilket bilbatteri som är mest prisvärt. Har kollat lite på nätet efter bra tester men bara hittat på "småbatterier" på upp till 65-80 Ah. Jag behöver ett på 110Ah och vill inte gå på "fel" fabrikat. Tacksam för synpunkter, men är inte intresserad av lågprisalternativ. Det ska vara av bra kvalitét.
Antal svar på detta inlägg: 10
det ser ju ut som de flesta nycklar på bilmodell och inte ampertimmar
vilken bilmodell skall du ha batteriet till
De flesta fabrikat har ju sån sökfunktion, frågan är ju bara vilket som är bäst för lite tuffare användning. Jag har f ö en Range Rover Diesel. Det är samma motor i den som i t ex Opel Omega 2.5 TDI och i BMW 2.5 TDS. Hade tidigare en Opel Frontera diesel med ett jäkla bra batteri men har tyvärr ingen aning om fabrikat, men det satt originalmonterat i en -00:a.
Optima är väl det som gäller om man ska ha ett riktigt bra batteri..
Annons
Jag var inne på deras sida men det verkar inte som de har någon återförsäljare i Sverige :(
Länk till svenska sidan

www.optimabatteries.se/
Vad jag kommer ihåg av batteristrulet på bilar var att alla modeller av bilar
ville ha egna pottor att ställa batteriet i.

Varta, Bosch, Hella , biltema har väl några noname

http://www.varta.se
www.micro.se/Products/section.asp?sectionID=5655
http:
//www.misab.se
Det finns bara några få tillverkare av batterier i världen, Det enda som skiljer är förpackningen, etiketten och polerna.
Finska tidningen"Tekniikan maailma"har under många år hårdtestat bilbatterier och enligt dem är inte Optima den bästa valet som startbatteri i bilen men däremot är den utmärkt strömkälla för monsterljudanläggningen.

Optima har mm. dåligt mottagningsförmoga för laddströmmen i kylan.

Som bästa bilbatteri har dem korat "EXIDE ultra" säljes bla. Mekonomen.
Det blev en paniklösning till slut. Fick hastigt köpa nytt i em. Det blev ett varta, åtm ett känt fabrikat. för info alla
Glöm inte bort våra bilskrotar, dom har massor med nästan nya batterier till förmånliga priser 200-250Kr man kan göra fynd, de flesta batterier har ju en märkning som visar när dom är tillverkade Å-M-D, och man får hjälp med att kolla batteriets kondition, jag har nog inte köpt ett nytt bilbatteri på de senaste 15åren jag har ett batteri som sitter i min "andrabil" som jag kör med ganska sällan och den startade utan problem trots 16- grader.

xyz.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem