Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Bollsinne

Bollsinne

En liten fundering i största allmänhet.
Hur kan en del personer ha ett sådant fenomenalt bollsinne?

Vem/vilka är de största bollgenierna?

Är det biljardspelarna, (Snooker), som inte bara ska räkna ut hur de ska träffa bollen utan även hur och var de ska placera den vita köbollen för nästa stöt.

Är det pingislirarna (Wallner) som ska returnera en snabb hårt skruvad boll med med en hastighet så är jättesnabb?

Inte kan det väl vara de som spelar fotboll? En så stor boll på en så stor plan? Bandylirarna? Hockeyfolket?

Är det golfarna, exempelvis Tiger Woods, som kan slå ett slag med en sådan fantastisk längd och precision?

Vilka är de största bollgenierna?

clasp
Antal svar på detta inlägg: 6
clasp , jag tror att de är genier på var sitt område.
fast de har bollen som gemensamt arbetsredskap.
clasp !

Eftersom jag själv spelar Snooker, så är det givetvis detta spel där man
behöver mest bollsinne. Man måste lägga upp vit boll för nästa stöt. Man
måste alltså tänka på allt, och lite till.
Leike, men du behöver ingen kondition, ingen styrka, ingen snabbhet ja snooker är nog mindre påfrestande än golf. Alltså är det tennisspelarna som har det bästa bollsinnet. Om nu ett sådant finns vilket de lärde tvistar om. De vill istället kalla det för balanssinne! En annan sak som bevisar att golf, snooker och bowling inte kan mäta sig med övriga sporter är, att det under direkt pågående spel inte påverkas av motståndaren i lika hög grad som i "riktiga" bollsporter.
Annons
J-O Walder, den killen har bollsinne!!
Kolla in de gamla snuttarna med honom när han trixar med pingisbollen på kanten av racketet. Han var el. kanske är en konstnär där det gäller att trixa med en fotboll också
För att vara bra i snooker och biljard bör man nog också ha lite bollsinne, men jag tror det är mer i som i schack. Kunna tänka ut drag längre fram och att kunna det där med vinklar och ha en fot i govlet
Alla sporter som har boll kräver bollsinne om du ska vara duktig. Sen kan man diskutera om biljard, golf o bowling kräver samma typ av bollsinne. Precision är kanske ett bättre ord för dessa sporter men klart att ett bollsinne är en fördel.

Bollsinne är något man föds med sen varför inte alla har det ja det kan man undra men det är väl som med andra medfödda gåvor vissa får andra inte.
Det är som med allt annat man kan träna upp det till en viss del.
De flesta som har bollsinne inom sin sport brukar ha det oxå i andra bollsporter. Det finns många t ex tennisspelare som kan jonglera med en fotboll oxå, exempelvis Ivanisevic. Men nuvarande värdsettan R Federer har oxå sagt i intervju att han skulle nog ha varit en fotbollspelare om han inte hade valt tennisen istället. Många knattar är ju med i olika sportklubbar. Jag vet inte hur många som spelar fotboll på sommare och hockey på vintern. Så jag tror att de som är duktiga i sin bollsport skulle nog ha varit, kanske inte lika bra men - där, runtomkring.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem