Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Profitering på el

Profitering på el

Jag är glad att jag har el i min lägenhet men jag är sannerligen inte glad över de nuvarande höga elpriserna. Jag tycker att priserna trissas upp och jag som elkonsument ska tydligen bara bocka och buga och tyst betala min räkning utan klagomål. Man känner sig liten och maktlös inför regering och eljättar.

Enligt indikationer så är taket inte nått så värre kommer det antagligen att bli. Man kan läsa om olika bortförklaringar som används som argument när sanningen helt enkelt är profit.

Jag tycker att det borde finnas en lag över hur högt man får höja elpriserna både för vår regering och elbolag .Sedan borde man arbeta på att få ner priserna till en rimlig nivå. Just nu har elavgifterna totalt gått överstyr. Något måste göras.

Jan
Antal svar på detta inlägg: 7
anthony !

Du vill ha planekonomi. Tillbaka till kommunismen. Den sprack ju. Finns det
mycket el, så blir den billig. Tvärtom blir den dyr.

Vattenfall är skattebetalarnas. Är det inte bra att dom går med vinst. Det
gynnar ju oss alla. Gick alla statliga bolag lika bra , så kanske vi slapp
skatt allihopa.
Min dotter har precis flyttat till en ny lägenhet. Vid samtal med sydkraft fick hon reda på att elpriset samma dag sänkts med 10%.

Har ingen aning om vad elen kostar, men den verkar i alla fall f.n vara på väg ner, men bor man i lägenhet så är väl nedgången marginell, kanske rör det sig om någon tia eller två i månaden, det som är dyrt är momsen o skatten.
Vattenfall ska ju säljas ut nu om borgarna får som dom vill,sen är ju möjligheten att påverka elpriset ännu mindre..
Annons
I grund och botten så beror dom höga "svenska" elpriserna på ett mycket dåligt system på elbörsen "nordpool"

Energibolagen debiterar ut vad den dyraste kilowatt timman kostade senast mot sina kunder, alltså inte vad "svensk" energi kostar att få fram. Skulle vi betala ett snittpris istället för vad det kostar att få fram all ström som Sverige konsumerar, så skulle priserna mer än halveras!

Lägg därtill en mycket dåligt fungerande konkurens, där elbolagen har 30% marginaler på "spotpriset" på Nordpool, så fattar man ju att det blir dyrt!

I praktiken betyder det att te.x Vattenfall som kanske producerar fram el för 20 öre / kilowatt timma, kan debitera ut 50 öre, för det är spotpriset, och därtill lägga på ytterligare 30 % i påslag ? ? ? ? ?

Detta är Brottsligt enligt min mening....

Att göra om systemet måste ju ligga i allas intresse, utom kraftbolagen och staten som tjänar så ruskigt mycket pengar...

/x
Kolla på följande länk: http://www.kundkraft.se/
Här samlar man tusentals konsumenter som vill ha lägre priser, här kan Kundkraft på ett effektivt sätt genomföra upphandlingar för sina medlemmars räkning.
Nu 146 573 medlemmar.

Jag har varit med om upphandlingar för alla mina fastigheter.
Kundkraft gör upphandlingar till de lägsta elpriserna. Det är en betydande strömförbrukning man upphandlar varje gång och självklart intressant för varje leverantör att fånga upp så många kunder på en gång.
Affärsidén är genialisk. Tänk, 146 000 kunder (fler blir det säkert) och jag tar 0,5 öre per Kwh i provision för att sköta upphandlingarna och administrera avtal. 146 000 X (årsförbr perkund) ca 10 000 Kwh. En nätt liten veckopeng på 140 000 kr
För elva år sen avreglerades elmarknaden och de tre stora Vattenfall , Eon och Fortum fick fria händer att bestämma elpriser.
De kontrollerar 90% av produktionen och har 100% av makten.
Du kan välja leverantören men du kan inte välja el.

När det inte finns konkurrens mellan de stora jättarna är den nordiska elbörssen -Nord Pool -bara en låtsasmarknad där de stora säljer till sig själva över landsgränser och sen tillbaka till sig själva och hissar upp priserna.

Konsumenten kan ju spara el men börssenskrav av vinstökningar gör det svårt eller omöjligt att spara pengar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem