Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Andra världskriget

Andra världskriget

Jag föddes i England några månader före andra världskriget, och bodde kvar där tills 1948.

Naturligtvis har man en hel del minnen, även om man var väldigt ung, bl.a minns jag att vi barn sprang ut efter flyganfallen och samlade staniol remsor, som engelska flygvapnet släppte ut i mängder för att störa den tyska radarn.

Jag minns att de hemska sirenerna före varje flyganfall.

Jag minns hemvärnsmännen, som gick runt o knackade på om man inte hade släckt ordentligt nattetid.

Jag minns att vi kördes ner i källaren av föräldrarna vid flyganfall.

Jag minns nedskjutna tyska och engelska plan.

Jag minns de otaliga bränderna efter bombade hus.

Jag minns att vi flyttade ett tiotal gånger under kriget, och mycket mycket mer.

Skulle vara intressant att veta vad ni som är i den åldern minns av hur Sverige och era liv påverkades.
Antal svar på detta inlägg: 4
Intressant tråd Micke, hoppas att det finns några som minns och har minnen ifrån tiden. Jag föddes ju 64 men jag har danskt ursprung och har ofta hört hur min mormor som bodde i det ockuperade Köpenhamn smugglade sytråd och andra triviella ting från sverige. Har hörts berätta om ransonerings och surrogatkaffe. Det är ändå inte så länge sedan egentligen.
Tack White-Trash. Ja danskarna hade det väl ännu värre än vi hade det, och med tanke på vad du skrev om ransoneringar, så minns jag att det värsta nästan för oss barn, var att godis var ransonerat, jag hade turen att ha en kompis vars föräldrar hade en godisaffär, så vi fick lite mer än många andra, men det resulterade också i att krigsbarnen begåvades med bra tänder, vilket verkar hålla livet ut, hoppas jag.

Jag minns också strax efter kriget, att man för första gången i sitt unga liv fick smaka på en banan, sådant fanns inte under kriget.

En annan sak jag minns är att min farfar hade en bil som stod på klossar i garaget. Om man inte var absolut beroende av bil, så behövde staten däcken, jag minns inte vad de användes till, men förmodar det var inom krigsindustrin.

Verkar inte finnas så många från den tiden på Forumet, eller så finns det få med minnen.
Personligen har jag inga minnen av 2a världskriget , men jag är från Polen och min mamma va i sina ungdomens bästa år när det var krig , jag vill nog inte gå in på här, allt hon har varit me om men det är fruktansvärda saker och jag som hennes dotter fattar inte ibland att hon har klarat sig så bra som hon har gjort .

Dels så berättade hon hur soldaterna varje natt gick på tågrälsen för att folk skulle va väl medvetna om deras närvaro sen visste man ju aldrig när det skulle knacka på dörren och vem det skulle va i såna fall , och där hon bodde fanns inget bomblarm man hörde flygplanen och fick söka skydd så fort det gick , det är så mycke mer och jag har en stor respekt för alla som har överlevt och kunnat gå vidare i livet me familj och arbeten men många är dom som aldrig blev sig själva dom får man verkligen inte glömma som barn fick jag höra många berättelser om kriget både av släkten å grannar och det går inte att räkna dom otaliga filmer jag fick se om det .. Det värsta är nog ändå att det fortfarande finns krig och att människor inte alls lär sig av misstag " enligt mig" Man får hoppas på en bättre framtid ! om inte annat för alla jordens barn ..
Annons
Ja jag har inte heller upplevt något krig men min mamma var från Finland o hon har berättat mycket om vad hon upplevde som tonåring under kriget o det var inga roliga saker. Hon rymde hit till Sverige under krigsåren genom att gömma sig på en båt som skulle gå förbi Sverige, utanför kusten fick hon o kompisen hoppa i havet o simma in till kusten, tror det var utanför Göteborg. Min styvpappa var dansk så han hade oxå en del att berätta. Likaså min svärfar, han föddes under 1 världskriget 1914 så han hade egentligen varit med om 2 st även om han inte mindes det första. Hoppas vi slipper uppleva några nya krig här i denna ända av världen, ja i hela världen.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem