Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Formatera

Formatera

Hur formaterar man hårddisken i win. xp pro?
Antal svar på detta inlägg: 5
Skall du formatera hårddisken som operativsystemet
ligger på?
Ja, jag har en ibm r40 med 2 hårddiskar c och d. Jag skulle vilja formattera c-enheten utan att inverka på d-enheten där jag har en massa backup och foton mm. Vore tacksam för hjälp angående detta.
Varför formatera om , disken är ju formaterad redan , gör en delite på filerna istället. du har ju förmodligen os-et på c:
annars så får du frågan om du installerar om XP om du vill formatera diskarna.
Annons
Starta datorn från xp-cd'n, så formaterar du c-disken innan nyinstall av xp
Hej Loan,

Tillägg till hannibals kommentar (helt rätt, f.ö.):

om datorn inte startar från XP-CD:n när du lagt den i CD-läsaren, måste Du gå in i det s.k. BIOS - ett litet hjälpprogram med instruktioner till datorn var den hittar alla periferi-enheter (CD-enhet, hårddisk, minnen, diskettenhet etc.)

Det är BIOS som genererar all den text som dyker upp på skärmen, innan ditt vanliga operativsystem startar.

för att kunna gå in i BIOS, så skall Du hålla utkik efter en liten text i början där det kan stå "PRESS CTRL-ESC for SETTINGS" eller nå´t liknande. Man brukar ha några sekunder på sig att trycka ner rätt tangenter.

När Du väl kommit in i BIOS inställningarna - RÖR INGET ANNAT än det du vet du vill ändra på. Är Du det minata osäker - låt bli, och försök få tag på manualen på leverantörens hemsida.

Det är inga problem att titta igenom de olika menyerna så länge Du inte ändrar något.

Leta efter något som kanske kallas för "Start-inställningar", där Du skall kunna välja var datorn skall börja med att läsa information, exvis 1) Floppy 2) CD-läsare 3) hårddisk. De nämnda periferienheterna brukar finnas i nåra olika kombinationer. välj den kombination där CD-läsaren ligger först. Nu startar datorn med att läsa från skivan. OBS! glöm inte, när Du ominstallerat allt, att ändra tillbaka, om Du så önskar.

Lycka till !


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem