Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Lastbilsekipage ? ? ?

Lastbilsekipage ? ? ?

Vad kommer svenska myndigheter att göra för att få ett slut på alla lastbils-orsakade trafikolyckor ? ? ?
# Förmodligen kommer de inte att göra något alls. . Vägverket kommer bara att sätta upp fler hastighets-kameror som folk som sitt i Kiruna ska försöka använda för att fortkörare ska bötfällas.
# Enda sättet att klara av problemen blir förmodligen att sätt upp fler wireräcken på både vänster och höger sida på enkel-filiga vägar. . Och låta lastbilarna bestämma hur trafikflödet ska styras.
# Varför inte bygga ut järnvägarna mer och sätta sådana priser på godstransport via järnväg så att vi slipper så förba... många utländska långtradare på våra vägar. . Det har ingen som helst betydelse om godset kommer fram någon dag senare.
# Se till att det finns engagerade plogbilar som sätter igång så fort det börjar snöa och inte väntar tills snövädret har upphört innan de åker ut och börjar ploga.
# Sluta tro att saltning av vägbanorna har någon som helst effekt när det är riktigt vinter-väglag. . Salt har bara en viss effekt när temperaturen bara är något under noll. . Dessutom är det förmodligen så att när temperaturen sjunker på en saltad vägbana (där det ligger vatten) så fryser vattnet och det blir "snor"-halt. . Vidare tycks många bilförare tro att är det bara saltat så kan man dra på som på en vanlig torr vägbana.

# # Använd hjärnan och programmera den så att den förstår att man måste anpassa körsättet efter trafik-situationen och väglaget. # #

Och som det står till höger på sidan : Vårda språket, ingen reklam för Vägverket. . De säger bara att de inte har tillräckligt med pengar. . Så har det låtit det senaste 10 - 20 åren. . BU , BU
Antal svar på detta inlägg: 8
Har hört efter alla de senaste olyckorna i Skåne i samband med snöstormen, att det finns förslag på att alla utländska lastbilar som kommer hit med färjorna, skall tvingas att köra i konvoj bakom en snöplog.
Vet inte om det är en så bra ide, det kommer att skapa enorma köer, och förorsaka en massa vansinniga omkörningar.
Hjälper inte att sätta upp kameror för att få ner hastigheten på lastbilar utifrån. Dom finns inte i körkortsregistret. Kör en del längre sträckor i bland och jag undrar om inte chafförerna på lastbilarna sitter för högt för att fastna på bilden.

Per Ask några expert kommentarer.
Tvångs stoppa alla utländska lastbilar vid färjorna dom kör ju som galningar när det snöar och är halt dom är ju inte vana att köra i vinter väg lag
Annons
för fanns det olika bredd på järnvägs spåren , som gjorde att man var tvungen att lasta om. mellan olika länder.

Man kanske skall byta dragbil för svenska vägar. med svensk förare.
och tvärs om när man kör i andra riktningen.

då är i alla fall tvivlen borta vem som kör eller??
Några expertkommentarer tror jag inte att du kan få av mig.
Vi är ju med i EU, vilket innebär fri rörlighet över gränserna, fri arbetsmarknad. Det går alltså inte att förbjuda utländska chaufförer att köra i Sverige.
Samarbetet mellan olika länder har också kommit olika långt, men jag vet att på sikt så kommer men att kunna bötfälla även de utländska chaufförerna, men det beror lite på vad man har för lagstiftning i de andra länderna? Det här tar dock tid att få igenom, men samarbetet med Tyskland är på G, och gäller det de nordiska länderna så kommer man inte undan.

Ang Bengans fundering över lastbilschaufförerna, så tror jag inte att det är något problem, men ärligt talat så har jag aldrig fundet över detta och inte heller hört talas om att de skulle utgöra något hinder.
Ska försöka kolla detta. Jag tycker dock att man borde ha tänkt på detta.
Vägsaltet är inte kul men alternativet är sandad vinterväg och det är ännu värre. Lackeringsfirmor skulle dock få fullt upp pga.blästrade bilar. Tror också att olyckorna skulle öka för det ska ju bara gå i 120 knyck nuförtiden.Det enda som biter på farten skulle väl vara bulor i vägen på var 50:e meter
Sluta klaga på schaffisarna. min boyfriend har kört tradare i 30 år och aldrig varit med om någon olycka.han kör lugnt och ordentligt.Har varit med honom på vägarna ,men tyvärr finns det ju dårar på våra vägar och då menar jag bilister.KÖr lugnt där ute och var rädda om varandra i trafiken
Håller med dej Pumis....tänk om ALLA yrkes chaufförer och privatbilister kunde köra med huvudet istället....jag själv har kört taxi i ett par år. JAg fick ofta dra upp mina kolegor under vintern men själv höll jag mej på vägen även fast jag är en kvinna


Missdrygast

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem