Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Blåtand till datorn

Blåtand till datorn

Vad ska man ha för grej om man vill ansluta sin mobiltelefon till dator och inte vill använda usb ?

Har en P990i som jag vill synka med min dator både hemma och på jobbet.
Antal svar på detta inlägg: 3
Menar du att du inte vill koppla med kabel så finns det ju bluetooth att koppla in i USBn på datorn, t ex
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=DBT122

Om du menar att du inte vill använda USB överhuvudtaget (t ex pga brist av uttag i datorn) så vet jag inte. Kanske finns bluetooth för PCI men jag har aldrig sett det.

Jag kan dock inte svara på hur gärna P990 synkar via bluetooth för jag har ingen erfarenhet av den telefonen.
Har den inte wlan förresten? Då funkar det nog att synka via trådlöst nätverk.

Liksom med bluetooth finns det även IR-mottager/sändare att koppla till USB, men det är ju lite krångligare eftersom enheterna måste riktas in noga mot varandra.
Hur fungerar det med wlan ?
Wlan kräver ju att du har minst ett trådlöst nätverkskort på din dator. Då kan du skapa en direkt kontakt mellan datorerna.

Kanske har du redan en trådlös router. Om detta är fallet så får du sätta upp ett trådlöst nätverk i ditt hem så att mobilen och datorn "ser" varandra genom routern. Då kommer du också kunna surfa genom din internetuppkoppling på mobilen.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av wlan på mobil och hur man konkret "sätter upp" det, men om du aktiverar det ditt wlan på mobilen så borde det gå att komma åt den via nätverksinställningarna i datorn.

Kanske finns här någon annan med erfarenhet som kan ta över den konkreta lösningen?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem