Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Antal punkter trådlöst?

Antal punkter trådlöst?

kan man (teoretiskt) ansluta hur många datorer som helst till en trådlös router eller accesspunkt. Ponera att man drar ut en trådlös accesspunkt från en switch. Den accesspunkten, kan den "serva" ett bestämt antal datorer? Jag begriper att bandbredden är gränsen praktiskt men jag tänker mer radiotekniskt.

I varje dator sitter ju ett trådlöst nätverkskort, men det är ju också en radio. Är antalet "kanaler" i routern begränsat? Jag menar, alla datorer kan väl inte köra på samma "kanal"?
Antal svar på detta inlägg: 9
Det är en intressant fråga. Tyvärr har jag inte svar, men det måste ju finnas en teoretisk begränsning på antalet IPn som routern kan dela ut. De flesta routers flippar nog ur innan alla dessa är upptagna.
Göcke kanske har mer kunskap i detta.
Enligt D-Links support i Sverige, så kan deras senaste routrar hantera ett tiotal IP adresser samtidigt, men som dom också sa, det finns ingen "skriven" begränsning på någon av deras trådlösa produkter....

Man kanske kan prova sig fram....

Teoretiskt så fungerar det ju, men rent praktiskt så ser jag ingen nytta med det då bandbredden är så begränsad i trådlösa system....

// x
Om man då vill ha flera datorer än, säg 10 och hänger på en trådlös accesspunkt till. Hur funkar det med radiointerferenser? Går varje IP-adress på egen radiofrekvens? Antar att de inte sänder och tar emot på samma frekvens. Bandbredden är ju iofs ett litet aber men 108 Mbps är inte så lite om man inte har för avsikt att tanka filmer till alla 10...
Annons
på varje subnät i en nätmask kan det max finnas 256st adresser.
Så bortsett från att det teoretiskt sätt går att köra 256 prylar som kräver IP nummer så skulle det nog inte fungera i praktiken på någon hemmapryl.

eller så är det 255 för en adress är resarverad.
Tompaxox alla trådlösa sänder på 2.4Ghz något annat vore olagligt. Det är TCP/IP protocollet som håller kolla på var grejerna ska nånstans.
Jag skall inte lägga för mycket teknik i snacket.
Rob har rätt angående 255 st i tcpip protokollet.

men det är inte antalet som är intresant utan ledigheten att dela med andra
som är problemet.
och det har inte med antal kanaler eller bandbredd, eftersom man är låst till en kanal i en router.

När det gäller RadioLAN (WLAN) 802.xx

och det är bara en som kan köra (sända) åt gången, och dela med sig av tiden till andra i luckorna som ges.
Det är en av orsakerna att man aldrig når höga överförings hastigheter på trådlösa nät.

eller
på vanlig trådbundet nät hör alla , och alla kan sända rakt ut
blir det kollision, så sänder man om

i ett trådlöst nät hörs inte alla, och kollisioner upptäcks inte alltid
därför så används , lyssna av media och sänd när det blir ledigt.

hoppas att det inte krånglade till det för er.
Tack Göcke, då var det som jag misstänkte att allt går på samma frekvens (kanal). Jag har aldrig sett att man väljer frekvens på trådlös utrustning därför tyckte jag att det borde bli svårt med för många enheter till samma router. Speciellt om man har en konstant dataström till/från någon enhet, då blir det ju liksom aldrig ledigt.

Eftersom allt går på samma frekvens hjälper det ju heller inte att ha flera accesspunkter...

Man skulle ju kunnat tänka sig att man hade ett antal duplexkanaler runt 2,4 Ghz ungefär som radiostyrda modellplan, då hade det ju iaf varit möjligt att ha ett större antal anslutna samtidigt och risken för störningar från grannens WLAN kunde göras mindre.

Mycket lärorikt att läsa debatterna på detta forum måste jag säga.
Jag är novis när det gäller datorer. Men jag har varit radiot större
delen av mitt liv så man hänger ju med lite.
När jag startade min nya bärbara dator i förra veckan, med WLAN kom det upp en liten skyllt.
OSKYDDAT LOKALT NÄTVERK UPPTÄCKT, VILL DU ANSLUTA NU?
det måste ju vara någon av mina grannar. Om jag nu gör mig besväret
att övergå till trådlöst. Kommer jag att få problem då?
MVH Oskar
Det är väl inte helt med sanningen överensstämmande att det bara går att ha 255 hosts i ett subnät.
Ett C-nät innehåller 256 adresser, ett IP går till nätadress, ett till broadcast och resten kan man ha till det man vill.
Men det är ju inte alla som har ett sådant. Om man splittar upp ett C-nät kan man ju få som mest 64 nät med 4 adresser i varje.
Man kan ju också gå åt andra hållet och använda mer av adressdelen till nät och då få fler adresser i nätet. Om jag har sub = 255.255.0.0 blir ju antalet adresser 65536 st.
Det är ju förvirrande det här med att man omvandlar binära tal till decimaltal.
Kolla mer om subnät på
http://uwsg.indiana.edu/usail/external/recommended/subnetadd.html

Ja
g tror att det är så att en trådlös enhet endast kan hantera 254 anslutningar men det beror inte på subnetting vad jag vet.

/Claes

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem